Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer än höga priser på tågen svider för pendlare.

Regionala biljettpriser och tre viktiga spårbyggen skulle väsentligt förbättra tågtrafiken i Västmanland.

Annons
Fler behövs. Spårutbyggnaden släpar efter hindrar en pålitlig tågtrafik med fler turer.foto: VLT:s arkiv

Så var det dags igen. Höjda biljettpriser väcker berättigad ilska, i synnerhet som det kommer nya varningar om att det kan bli besvärligt i vinter. Luttrade pendlare kan för sin del muttra att det verkar finnas ett och annat besvär även under andra årstider.

Priserna mellan Västerås och Stockholm har, som framgått på nyhetsplats, höjts mer än inflationen de senaste åren. Månads-korten har klarat sig bättre, men för resenärer som köper enkelbiljetter eller klippkort blir det kärvare. En enkelbiljett i automat kostar 135 kronor, betydligt mer än bensinkostnaden för en bilresa mellan Västerås och Stockholm. Det är illa när även den som sitter ensam i bilen kan tycka att det inte lönar sig något vidare att ta tåget.

Trängseln och förseningarna är dock också exempel på att järnvägsutbyggnaderna har varit framgångsrika. Resenärerna har blivit betydligt fler, men underhåll och spårutbyggnad har inte hängt med.

Det är dyrare att ta tåg mellan län än inom län. Här skulle en regional samordning betyda mycket. Kollektivtrafik har skattestöd inom länen, men inte mellan. Det finns goda skäl att ifrågasätta SJ:s priser, men den bästa långsiktiga lösningen handlar om en mer ekonomiskt samordnad tågtrafik. Då bör pendling mellan de gamla länen ha samma prismodell som resor inom dem.

Även om de höga priserna svider är resenärerna än mer missnöjda med inställda tåg, förseningar eller för glesa tidtabeller.

Här krävs att planerade eller föreslagna förbättringar skyndas på. Som framgått på nyhetsplats har en rad kommuner och landsting, bland annat Västerås, krävt att spårutbyggnaden mellan Barkarby och Tomteboda påskyndas. Alla de pengar som redan har lagts ned på Mälarbanan används inte fullt ut så länge flaskhalsen mellan Barkarby och Tomteboda består och ger ständiga förseningar bakom pendeltågen. Det vore ett fiasko om det skulle ta ytterligare 13 år, flera årtionden efter att Mälarbanan började byggas, att få full valuta genom fler avgångar, större pålitlighet och kortare restider.

Det finns fler angelägna satsningar på som underlättar pendling och annat tåg-resande. I en debattartikel har Tommy Levinsson (S) och Tomas Högström (M) från Västmanlands Lokaltrafik lyft fram behovet av mötesspår vid Ramnäs/Brattheden.

Det skulle möjliggöra halvtimmestrafik mellan Västerås och Fagersta i högtrafiktid och underlätta för den ökande godstrafiken. Projektet ger stora fördelar, men är inte aktuellt för att det inte ryms i de nuvarande planerna för tågtrafik fram till 2021. Det är en orimlig begränsning av vilka projekt som kan komma i fråga.

Nyligen kom också Trafikverkets förstudie för tågtrafiken mellan Eskilstuna och Västerås. De mer genomgripande förslagen med dubbelspår hela vägen och nya dragningar av spåren kostar flera miljarder kronor. De kan bli kontroversiella och kräver mer debatt. Här blir det svårt att finna utrymme för snabba beslut och genomförande.

I alla de föreslagna planerna ingår dock nytt spår förbi Tumbo mellan Folkesta och Kvicksund. Det kortar restiden mellan Eskilstuna och Västerås till 28 minuter och ger utrymme för direkttåg mellan huvud-orterna i rusningstid. Investeringen är enligt Trafikverkets egna modeller samhällsekonomiskt lönsam och kostar betydligt mindre än hela projektet. Den utbyggnaden bör prioriteras i närtid.

Mer läsning

Annons