Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Om antimobbningsprogrammen inte fungerar är det inte konstigt att man inte kommer till rätta med problemet.

Mobbning är ett gissel på många skolor. Tiotusentals barn har en klump i magen av oro och rädsla för hur skoldagen ska utveckla sig. Skolan har ett ansvar att hjälpa de barn som drabbas. De program som skolorna har till sitt förfogande har dock i mångt och mycket visat sig verkningslösa, enligt en granskning som Skolverket har gjort.

Annons
Gör de rätt saker? Många skolor har varit engagerade mot mobbning, men nu får etablerade antimobbningsprogram kritik av Skolverket.foto: per groth/arkiv

Många av de antimobbningsprogram som landets skolor kan använda fungerar inte. En del av dem riskerar till och med leda till att mobbningen ökar. Den obarmhärtiga sågningen levererade Skolverket i går.

Skolverket har under tre år låtit granska åtta olika antimobbningsprogram. Sju forskare har gjort både intervjuer och enkätundersökningar med tusentals elever över hela landet. Efter granskningen rekommenderar nu Skolverket att skolorna inte använder färdiga programkoncept mot mobbning.

Oftast, och på förekommen anledning, får skolor kritik för att de inte använder de antimobbningsprogram som finns. (På en del håll har skolledningen valt att sticka huvudet i sanden och låtsas att det inte förekommer någon mobbning på deras skola och av den anledningen inte använder dem.) En del skolor har till och med polisanmälts för att den mobbade eleven och hans eller hennes föräldrar anser att skolan inte gjort tillräckligt för att få stopp på mobbningen. I vissa fall har eleven fått rätt i domstol och tilldömts skadestånd.

Skolverkets kritik kastar ett annorlunda ljus över mobbningsproblemet. Om programmen inte fungerar är det inte så konstigt om man inte kommer till rätta med problemet. Den nya rekommendationen att inte använda programmen får dock inte fungera som alibi för att inte göra något åt mobbningen.

Antimobbningsprogram eller ej – det är fortfarande tusentals barn som mobbas varje dag. Skolan har en skyldighet att hjälpa dessa barn. Det går inte att blunda för det. Färsk statistik från Barn- och elevombudsmannen, som Dagens Nyheter presenterade i går, visar att anmälningarna om mobbning i skolan fördubblades förra året. Och ändå är det många elever som lider i det tysta, som inte orkar eller vågar anmäla att de mobbas och trakasseras.

Bara det faktum att det finns så många antimobbningsprogram att det går att välja ut och undersöka åtta av dem signalerar att det inte finns någon färdigpaketerad ”quick fix” universallösning på mobbningsproblematiken.

Mobbning får aldrig accepteras. Det förebyggande arbetet är mycket viktigt och skulle mobbning ändå uppkomma är det nödvändigt att agera direkt, enträget och systematiskt.

Att låtsas att det inte förekommer någon mobbning på den egna skolan är naivt och gör bara problemet ännu större och svårare att tackla. Det vore att svika både eleverna och sitt uppdrag att delta i barnens fostran till väl fungerande samhällsmedborgare som har respekt för varandra.

Samtidigt är det fel att skjuta över hela ansvaret att lösa problemet på skolan. Grundläggande värderingar kommer oftast hemifrån och dessa avspeglar sig i såväl skolan som på fritiden. Visst sker mycket av mobbningen i skolan men mobiltelefoner och internet gör det möjligt för mobbningen att fortsätta även efter skoltid. Mobbning är inte bara ett skolans problem utan ett allmänt attitydproblem i hela samhället.

Mer läsning

Annons