Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oslo ligger närmare Stockholm än Malmö, men det märks inte på tågförbindelserna.

Norge har blivit Sveriges största exportmarknad. Kommersiella och personliga kontakter mellan länderna ökar i betydelse. Det gör idén att förbättra järnvägen mellan Stockholm och Oslo intressant.

Annons
Öppnas oftare. Snabbare tåg med delvis ny sträckning mellan Oslo och Stockholm skulle enligt en norsk utredning kunna halvera restiden till tre timmar. Det borde leda till fler passagerare och färre stängda biljettluckor.foto: scanpix

En norsk utredning ska visa att det går att halvera restiden med tåg mellan Stockholm och Oslo. Det har två landshövdingar och ett stort antal politiker tagit fasta på. I ett inlägg på DN debatt kräver de att den svenska regeringen tar till sig den norska utredningen och tillsätter en egen. Bland undertecknarna finns Ulla Persson (S) och Lars Eriksson (S) från Västerås, vilka i detta sammanhang framträder som länspolitiker.

De flesta av undertecknarna är socialdemokrater, men där finns också några borgerliga företrädare. Värmlands och Örebros landshövdingar är med och de var tidigare aktiva i Folkpartiet respektive Krist-demokraterna. Uppslutningen kommer från Västmanland, Örebro och Värmland, kort sagt där de de nya snabba tågen skulle gå.

Norge har fått en allt större betydelse för svensk ekonomi. Av artikeln framgår att Norge för ett par år sedan gick om Tyskland som Sveriges största exportmarknad. Investeringarna har ökat kraftigt. Sverige investerar mer i Norge än Finland och Danmark tillsammans och de norska investeringarna i Sverige är dubbelt så stora som Danmarks och Finlands tillsammans.

Norge har genom sina gas- och oljeinkomster e n mycket stark ekonomi. Enligt tidskriften Economist har Norge en arbetslöshet på 3-4 procent, ett budgetöverskott på 14 (!) procent av BNP och ett överskott i bytesbalansen på 14,6 procent. Många svenskar, främst ungdomar, har sökt arbete i Norge på senare år.

Norges problem är inte likt andra länders, där statens pengar inte räcker till och valet står mellan nedskärningar eller skatte-höjningar. Norge har ett så stort överskott genom gas- och oljeinkomsterna att det i stället handlar om att staten måste hålla igen för att inte överhetta ekonomin. Ett läge som skulle få hårt prövade politiker, inte minst i Sydeuropa, att bli gröna av avund.

Sverige har, utan att göra något väsen av det, tjänat på Norges goda ekonomi. Det har förbättrat vår export och gjort det möjligt för svenskar att få arbete i ett grannland. Det är inte så miljöpolitiskt korrekt, men de norska inkomsterna från fossila bränslen har också kommit Sverige till del.

Men denna starka utveckling av de norsk-svenska förbindelserna har inte återspeglats när det gäller kommunikationer. Oslo ligger närmare Stockholm än Malmö, men det märks inte på tågförbindelserna. Det tar knappt eller runt sex timmar att ta tåget till Oslo, vilket leder till att de flesta flyger.

Förhoppningar finns att en ny och bättre järnväg också skulle förbättra tillväxt och arbetstillfällen i de berörda kommunerna. Det är en förståelig förhoppning. Västmanland har hängt på Stockholms utveckling, men Örebro och Värmlands län har kommit mer i bakvatten.

Det saknas dock inte förslag om nya och snabbare järnvägar. Det finns många andra angelägna projekt, inte minst i våra trakter. Det finns också skäl både för att satsa på spår för riktigt snabba tåg eller för att förbättra dagens spår. Problemet är att pengarna inte inom rimlig tid räcker till allt.

Därför lär det bli kamp om resurserna. I den diskussionen är det värt att komma ihåg Norges ökande betydelse både för svensk industri, turism och arbets-marknad. Det borde gå lika lätt att ta tåget till Oslo som till Malmö eller Göteborg.

Mer läsning

Annons