Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pojkar har också rätt att lyckas

Oftast när slutbetyg och de nationella proven kommer på tal hamnar de så kallade snälla betygen i fokus, betyg som sätts för högt i förhållande till vad eleven faktiskt kan. Snälla betyg är dock snarare tvärt om och kan göra eleverna en björntjänst när de kommer in på gymnasieprogram som de har otillräckliga kunskaper för.

Annons
Jan Björklund.foto: scanpix

I torsdags presenterade Lärarnas Tidning en undersökning som pekar på en annan intressant företeelse, nämligen den att pojkar får betydligt lägre slutbetyg än flickor i förhållande till resultaten på de nationella proven. Det gäller alla kärnämnena svenska, engelska och matematik.

Mats Olsson, lärarutbildare vid Malmö högskola, hävdar att det beror på att lärarna använder betygen som en sorts uppfostringsmetod – ett sätt att tala om att de inte accepterar pojkarnas busfasoner och kanske loja inställning till vad som krävs av dem på lektionerna.

Det är rena snurren. Det är lika dumt att ge eleverna för höga betyg som att ge dem för låga. Inte minst om det är i någon sorts missriktat uppfostringssyfte. Det måste finnas andra sätt att förmå och peppa pojkar att nå sin fulla potential i skolan än att i efterhand bestraffa dem med ett betyg som är avsevärt lägre än vad de presterade på de nationella proven.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) säger till TT att det kan vara så att flickorna presterar bättre på lektionerna och därför får högre betyg, men att det blir Skolinspektionens sak att granska.

Flera bedömare anser att skolans arbetsformer gynnar traditionellt kvinnliga egenskaper. Inte konstigt, i så fall, att flickorna får bättre betyg!

Desto större blir då skolans utmaning att genom den individuella utvecklingsplanen hitta arbetsformer som ger pojkarna möjligheter att efter sina förutsättningar prestera på toppen av sin förmåga.

Mer läsning

Annons