Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Redan i år kärvade förhandlingarna. Klockan klämtar nog för denna politiska Västeråsmodell"

Valet 2014 närmar sig. Kan Västeråsmodellen med riktigt breda budgetlösningar då hålla hela mandatperioden?

Annons
Fortsatt samlingsstyre. De politiska blocken lyckades ännu en gång ena sig om huvuddragen i Västerås budget. Men när valet närmar sig kan det bli svårare att behålla detta närmast unikt breda politiska samarbete.

Så kunde då ”regeringskrisen” i Västerås undvikas. Alla partier utom Sverigedemokraterna kunde åter enas om huvuddragen i budgeten. Kommunstyrelsens ordförande Ulla Persson (S) framhöll på nyhetsplats att hon var ”nöjd, glad och stolt.

Tidigare talades det däremot om något drastiskt kunde hända om de rödgröna inte fick igenom sitt budgetförslag. Egentligen borde det ha varit jämförelsevis lätt att komma överens i år. Ekonomin såg oväntat bra ut. Då kan partierna lättare kompromissa genom att ta utan att någon behöver ge i förhandlingarna.

Så blev det också till slut. Budgetreserven krympte genom att parterna enades om förslag från respektive sida. Reserven ska även rymma satsningar på högre lärarlöner (Alliansen) och erbjudanden om önskad tjänstgöringsgrad (Rödgröna). Så marginalerna är knappa, det är bara att hoppas att de positiva prognoserna står sig.

Trots det goda utgångsläget körde förhandlingarna fast och stämningen verkar inte, trots uppgörelsen, inte lika positiv som förra året. Den borgerliga Västeråsalliansen kritiserar i ett särskilt uttalande de Rödgrönas agerande under budgetprocessen och skriver om ultimatum om att dra tillbaka förslag för att alls få diskutera budgeten.

Stötesten var frågan om skolorna på Bäckby. De rödgröna menade att fattat nämndbeslut gäller, medan Alliansen stod fast vid sin åsikt om hellre lägga ned Bäckbyskolan än att flytta alla stadier dit. Alliansen vill låta årskurs 6 återgå från högstadiet till låg- och mellanstadieskolorna.

Här går också att ana en ideologisk skiljelinje i synen på friskolorna. Med fortsatt stort utrymme för privata alternativ får kommunala skolor svårast att konkurrera på högstadiet och gymnasiet, där det är lättare för eleverna att resa lite längre. I låg- och mellanstadiet bör däremot närheten väga tyngre, vilket bör gynna kommunala skolor i bostadsområdena.

Därför är det inte konstigt om borgerliga politiker, med en mer positiv inställning till konkurrens och fritt skolval, främst vill satsa på kommunala skolor för yngre barn. Det är då inte heller märkligt att de stod fast vid sin linje om skolorna i Bäckby i budgetförslaget.

Nu blir det omröstning i fullmäktige om två förslag till investeringsbudget, främst genom den bestående oenigheten om skolsatsningarna. Det är bra att några frågor avgörs genom omröstning. Väljarna behöver kunna se vad som skiljer partierna.

Frågan är hur länge den här modellen där alla partier utom Sverigedemokraterna enas om budgeten kan hålla. I andra kommuner har okonventionella samarbeten prövats för att skapa fasta majoriteter.

En återgång till samlingsstyre, där partierna delar på ordförandeposter efter storlek, skulle kunna övervägas. Likt riksdagen kan det mindre av blocken upplösas. Om förra mandatperiodens samarbete mellan de borgerliga och Miljöpartiet återuppstod skulle det ge stabil majoritet i Västerås.

I Västerås fick de rödgröna flest mandat, men de borgerliga flest röster. Båda sidor kan se sig som rättmätiga segrare. Det har bidragit till att blocken har bestått och att det i stället har bildats supermajoriteter kring huvuddragen i budgeten.

När valet närmar sig brukar behovet av profilering öka och redan i år kärvade förhandlingarna. Klockan klämtar nog för denna politiska Västeråsmodell.

Mer läsning

Annons