Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Richard Appelbom: Dags att ändra bilresereseavdrag

Annons

Avdrag för avstånd är bättre än för tidsvinst

Hur få fler att välja bort bilen för hela pendlingsresan?Foto: Hasse Holmberg/TT

Naturskyddsföreningen tycker det är dags att ändra reseavdragen. Den är långtifrån först med att ställa det kravet. Tidigare har OECD, Miljömålsberedningen och Landsbygdskommittén tyckt att avdraget bör ändras.

Förslagen är också likartade. I dagens modell får kostnader över 11000 kronor om året dras av med 18,50 kronor milen för bilresor om tidsvinsten är mer än två timmar, och kollektivresor dras av för vad de kostar. Landsbygdskommittén ville ha ett avdrag som utgår från avstånd i stället för tidsvinst.

Naturskyddsföreningen ser bilavdraget som en subvention för fossila bränslen och vill därför ta bort det. Men över tiden kommer det skälet att försvagas när bilparken byts ut och det blir fler bilar som drivs på el eller biobränslen.

Avdraget har hängt med sedan 1958 som ett sätt att underlätta pendling för glesbygdsbor. Men hälften av dem som utnyttjar avdraget bor i storstadsområden.

Det finns skäl att ge avdrag för arbetsresor, i synnerhet med dagens arbetsmarknad och längre pendlingsavstånd.

Det finns skäl att ge avdrag för arbetsresor, i synnerhet med dagens arbetsmarknad och längre pendlingsavstånd. Annars skulle det krävas ännu mer förtätning för att minska avståndet mellan bostad och arbetsplats.

Men dagens modell är krånglig och kan locka till fusk. Det går att samåka och alla drar av resan, och Skatteverket har svårt att visa att tidsvinsten inte är tillräckligt stor för att bevilja avdrag. Ett avdrag som ger fusk och mer arbete åt statsanställda kontrollanter är långt ifrån bra.

Ett avdrag som bygger på avstånd är svårare att fuska med. Det gör det mer lönsamt att åka kollektivt i stället för att ta bilen.

Ett avdrag som bygger på avstånd är svårare att fuska med. Det gör det mer lönsamt att åka kollektivt i stället för att ta bilen.

Vad ska då den som har dålig kollektivtrafik vid bostaden göra? Det kan med ett ändrat avdrag bli mycket dyrare att köra bil hela vägen till jobbet. Men det går att infartsparkera och byta till kollektivtrafik större delen av resan.

Det ger både minskad biltrafik och ger utrymme för dem med dålig kollektivtrafik vid hemmet att pendla. Ett ändrat reseavdrag kräver därför att det blir fler och helst gratis infartsparkeringar.

 

 

Mer läsning

Annons