Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Saab Automobile har äntligen fått en ny ägare. Nu kan vi andas ut, nu kan inte GM backa ur och vela mer.

Victor Mullers beslutsamhet att förvärva Saab måste nu kanaliseras till att få lönsamhet i företaget.

Annons
Nya vindar blåser. I tisdags avslutades äntligen Saabaffären. Foto: Scanpix

Nu är det gjort, tro’t eller ej. De sista kontrakten för att avsluta affären mellan Spyker Cars och General Motors är undertecknade. Saab Automobile har äntligen fått en ny ägare.

Det har gått nästan exakt en månad sedan vi nåddes av nyheten att GM sent omsider beslutat sig för att godkänna Spyker och Victor Muller som köpare. Sedan dess har GM och Spyker ägnat sig åt pappersarbete, som tydligen varit så omfattande och så komplicerat att inte ens de själva kunnat ge ordentliga besked om när affären skulle vara slutförd. ”I nästa vecka” hette det ett flertal gånger.

I tisdags morse meddelades dock att det såg ut som om affären skulle kunna slut-föras under dagen och som omväxling stämde förutsägelsen. Halv fem på eftermiddagen sägs det att det blev klart. Nu kan vi andas ut, nu kan inte GM backa ur och vela mer.

Att affären är klar innebär att över ett års plågsam ovisshet för de anställda på fabriken i Trollhättan är över. Nu är ägarbytet klart och produktionen startar igen om några veckor. Nya bilar ska återigen rulla ut från fabriken och försäljningen måste ta fart, tämligen omgående. Antalet sålda Saab i januari i Sverige räknades i några få hundratal och det är inte mycket att komma med för ett företag som behöver bli lönsamt rätt så snart.

Victor Mullers tilltro till det bilföretag han nu köpt tycks dock orubbat. Han är tämligen säker på att kunderna ska hitta tillbaka till Saab – särskilt som man nu ska börja tillverka, som han uttryckte det, Saab-saabar. Inga fler påtvingade tekniska lösningar ihop med andra bilmärken, alltså. Inget mer sköta Saab Automobile med lillfingret – nu är det Saab som står i fokus för ägarens uppmärksamhet.

Att Saab är något alldeles särskilt har vi fått bevis för vid flera tillfällen, särskilt det senaste kvartalet. Saabentusiaster över hela världen har engagerat sig och demonstrerat till förmån för det klassiska bilmärkets över- levnad. Återförsäljare har gått ihop och sagt att de var beredda att ställa upp med de 180 miljoner kronor som visade sig fattas.

Nu när affären är i hamn kan vi kanske kosta på oss att tycka att GM:s velighet i all sin bedrövelse på sikt var positiv för Saab. Veligheten bidrog ju till att Mullers beslutsamhet till slut gav resultat. Annars hade Saabsagan tagit slut på riktigt i mitten av december förra året, kanske ännu tidigare om GM valt att sätta stopp för försöken att sälja Saab redan när Koenigsegg drog sig ur i november.

Men trots att affären nu är i hamn är det för tidigt att blåsa faran över för Saab. Victor Mullers beslutsamhet att förvärva Saab måste nu kanaliseras till att få lönsamhet i företaget och för det är uppförsbacken betydande. Det råder fortfarande lågkonjunktur, även om det finns flera tecken som tyder på att det är på väg att vända.

Konkurrensen från andra bilmärken är fortfarande hård och kritiken mot Saabs alltför magra modellprogram torde bestå.

Det är dock intressant att veta att det, åtminstone innan Spyker kom in i bilden, fanns planer på en elbil från Saab. Det vore något att satsa på, inte minst med tanke på de nya marknader som Muller säger sig vilja satsa på. Muller vill in i både Kina och Indien och ur för miljöns skull vore elbilen att föredra framför både bensin- och etanoldrivna bilar.

Saab behöver inte bara återerövra gamla kunder utan också vinna nya, och gärna lägga sig i framkant när det gäller ny teknik. Det är bara att kavla upp ärmarna och börja arbeta!

Mer läsning

Annons