Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sagan Saab fortsätter åtminstone ett tag till

I går blev försäljningen av Saabs konkursbo till elbilsföretaget Nevs avslutat. Det är nästan svårt att minnas alla turerna kring Saab alltsedan krisen slog till.

Annons

För varje motgång har det väckts nya förhoppningar, bilmärket tycks ha minst nio liv. Nu tänds åter hoppet i och med att de nya ägarna har betalat hela köpeskillingen till konkursförvaltarna.

En viktig framgång var att varumärket Saab består. Försvarskoncernen Saab tillåter att de framtida elbilarna får kallas Saab, även om dagens logotyp inte får användas.

Den nya elbilen skall lanseras 2014, och modellen kommer att bygga på Saab 9-3. Bilen ska heta Saab, men tillverkningsföretaget är Nevs.

Samtidigt kom en påminnelse om hur liten elbilsmarknaden ännu är i Sverige. De så kallade supermiljöbilarna har visserligen ökat jämfört med förra året. Men de ¿utgjorde bara 2 promille av den totala bilförsäljningen hittills i år. Bil Sweden tror att det dröjer 10–15 år innan försäljningen av el- och hybridbilar slår igenom på allvar.

I Norge är stimulanserna för elbilsanvändare betydligt större än i Sverige. Bilarna är också betydligt fler. Så visst går det att påskynda utvecklingen.

Det skulle kräva en stor skattesubvention och riktade offentliga insatser. Då de svenska klimatutsläppen är störst i transportsektorn är dock motiven större för satsningar där än på andra områden.

Det finns således många frågetecken om Saabs framtid, men rekonstruktionen är¿i alla fall genomförd. Andra fordonstillverkare, som det tidigare systerföretaget Opel kan ha sina stålbad kvar.

Mer läsning

Annons