Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Smart att fråga västeråsarna om Smartkoll

Annons

Tekniska nämnden har, som framgår på nyhetsplats, beslutat att ha flera informationsmöten för att få in synpunkter och

förslag från västeråsarna. Den rödgröna majoriteten gick med på alliansens förslag om låta andra experter ge sin syn på Smartkollförslaget. Därutöver fattades redan före samråden med västeråsarna beslut om att se över några linjedragningar och hållplatser för landsbygdslinjerna.

Det är välkomna förbättringar. En så pass stor och kostsam förändring måste vara träffsäker. Det gäller i synnerhet som utgångspunkten för utredningen och de nya linjerna var att bussåkandet i Västerås är mindre än i jämförbara städer.

Närheten till hållplatsen kan kännas viktigare i stadsmiljö än på landsort eller på småorter med bara något stopp. Därför gäller det att vara lyhörd och försiktig med hur linjerna läggs så att inte avstånden blir besvärande långa för resenärerna.

I grunden verkar dock Smartkolls upplägg med tätare och snabbare turer men färre hållplatser rimligt. När turtät-heten är så god att tidtabellen inte behöver läras in blir det naturligare och enklare att ta bussen. Väntetid och bussåkande på krokiga vägar är mer irriterande än att behöva cykla eller promenera några minuter längre till hållplatsen.

Här kan det också på köpet finnas för-delar för folkhälsan. Det är nyttigare att använda ett givet antal minuter till att promenera till busshållplatsen än att sitta och vänta eller att stå eller sitta av restiden på bussen. (Detta gäller dock bara så länge inte busslinjerna blir så bra att fler slutar att cykla och tar bussen i stället.)

Mer läsning

Annons