Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stort självförtroende räcker inte för att rädda Saab. Det behövs pengar också och just nu tycks det finnas alldeles för lite av den varan.

Tiden håller på nytt att rinna ut för Saab. Problem med obetalda fakturor till leverantörer och transport-företag gör att bandet i fabriken i Trollhättan står stilla. I stället för att bygga bilar, som kan säljas och generera inkomster, byggs skulderna på ännu mer.

Annons
Ser mörkt ut – igen. Bandet på fabriken i Trollhättan står stilla och fakturorna hopar sig.foto: scanpix

”Det är jag som ska rädda Saab åt er” sade holländaren Victor Muller, när det såg som mest kritiskt ut för det anrika bilföretaget för snart ett och ett halvt år sedan.

Och det gjorde han. En sanning med modifikation, dock. Det var han som rodde avtalet med General Motors i hamn och det var han som skakade fram finansiärer.

Tv-journalisten Jens B Nordström har skrivit en bok om Victor Muller – Cirkus Muller. Boken bjuder på intressant läsning och ger en ny dimension till allt som sägs om och händer runt Muller. Frasen ”Jag föddes med ett stort självförtroende”, som Muller yttrade i en intervju med Nordström förklarar till en del den förstnämndes hållning till hela Saabaffären och hur han tror att det ska gå.

Under veckan som gick hade Saab vår-salong i Nacka Strand, där ett antal nya bilmodeller skulle presenteras. Av ansikts-uttrycken på presskonferensen att döma var både Muller och Jonsson irriterade över frågorna om hur det egentligen står till med Saab. Veckan före vårsalongen stoppade transportföretaget DB Schenker alla transporter till Saab till följd av en tvist om obetalda räkningar. Underleverantören IAC hängde på och det blev stopp på fabriken i Trollhättan på grund av komponentbrist. Flera underleverantörer säger sig nu inte ha fått betalt och tänker inte leverera fler komponenter förrän fakturorna reglerats.

Muller och Jonsson var där i Nacka Strand för att prata om nya bilmodeller, ansåg de – inte om den ”morgonförkylning” som Muller valt att kalla problemen. Han medger att det finns problem men att de ges alldeles för stora proportioner i massmedierna.

Morgonförkylning eller ej. Om inte problemen – av vilken karaktär de än må vara – löses snabbt kommer denna förkylning snart att utvecklas till rena svininfluensan.

Bandet på fabriken i Trollhättan har snart stått stilla en vecka. I stället för att producera bilar för att dra in mer pengar till företaget förlorar det ännu mer pengar. Situationen bedöms så allvarlig att regeringen inte tycks främmande för att rycka in med 400–600 miljoner kronor för att förstärka Saabs rörelsekapital. Krismöte hölls i slutet av förra veckan.

Medan allt detta pågår står den ryske mångmiljardären Vladimir Antonov i kulisserna och vill in, men måste vänta på klartecken från Riksgälden. Tiden håller på nytt att rinna ut för Saab.

Företaget kan passande nog liknas vid en bil. I fjol var det när att den hamnade på skroten men den räddades i sista stund av en entusiast som skulle renovera den, putsa upp den och göra den körduglig igen.

Bilen kom ut på vägarna igen men entusiasten tycks ha förbisett en viktig detalj: en förbränningsmotor måste ha bränsle. Bränslemätaren har börjat visa rött och dyker det inte upp någon med en reservdunk snart, ja då tar det obönhörligen stopp. Då går inte bilen en meter till och inte ens det mest inbitne entusiast kan ändra på det.

Ett stort självförtroende räcker inte för att rädda Saab. Det behövs pengar också och just nu tycks det finnas alldeles för lite av den varan.

Mer läsning

Annons