Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sverige större än Stockholm

Fler stockholmare ser ut att klara sig utan bil. Men i resten av Sverige ser det annorlunda ut.

Annons
Trångt. Bilköer stressar och är dåliga för miljön, men för många är det ändå svårt att klara sig utan bil.Foto: Jessica Gow/Scanpix

Några forskare menar att bilen är på väg att spela ut sin roll. Det kan gälla i riktigt stora städer, men i övrigt är den svår att tänka bort. Men reseavdragen kan ändras för att uppmuntra till att åka mer tåg eller buss.

Vi kan ha nått ”peak car” (bilismens höjdpunk) i västvärlden. Det hävdar fyra forskare i en debattartikel i Dagens Nyheter.

De vill satsa på riktigt tät stadsbebyggelse. Då kan mer nås inom gångavstånd och kollektivtrafiken bli bättre. Det mer bilberoende villaägandet döms ut.

Biltrafiken ska bort från stadskärnorna. De pekar på att färre barn får gå utan vuxens sällskap till skolan.

Forskarna slår in en del öppna dörrar. Stadsplaneringen bygger redan mer än förr på den täta staden, där arbete, bostäder och handel blandas.

Unga familjer i centrala Stockholm stannar kvar i den centrala staden när de får barn. Det förändrar efterfrågan på lägenheter, skolor och förskolor.

Som tidigare framgått på nyhetsplats finns tendenser till något liknande också i Västerås. Det har även blivit vanligare än förr att lämna villan när barnen har flyttat hemifrån.

Kanske kan det skapas områden även i medelstora städer där bilen inte behövs. Men som helhet gäller den visionen bara riktigt stora städer som Stockholm, om ens där.

Oron i Västerås handlar snarare om att den centrala Cityhandeln, och än mer stadsdelscentra, har svårt att hävda sig mot bitvänliga handelsplatser efter motorvägen. För människor som bor på landet, mindre orter eller stadsdelar är det svårt att klara sig utan bil.

Även arbetsresor kan vara besvärliga utan bil. För en hel del arbetsplatser ligger inte i centrala kollektivtrafikvänliga lägen. I arbetslinjens Sverige skärps kraven på att också ta arbeten som ligger en bit från hemorten.

Det är därför orealistiskt att tänka bort bilen, liksom att motarbeta människors önskan att i villa/radhus på landet eller i mindre orter.

Men visst är det viktigt att planera bostäder och arbetsplatser så att behovet av bilresor minskar. Att bara ta ut parkeringsavgifter i centrala lägen, riskerar dock, som utvecklingen i Västerås visar, att försämra för den centrala handeln.

Reglerna för reseavdrag kan däremot ändras. I dag avgör tidsvinsten. Den som tjänar tillräckligt med tid på att köra bil får göra större avdrag än kollektivresenären.

Det är rimligt med avdrag för arbetsresor, men de borde utgå efter avstånd i stället för tidsvinst. Då skulle fler lockas att åka kollektivt, i varje fall delar av resvägen. Förutsatt att det finns bra och billiga parkeringar vid stationer och busshållplatser.

Mer läsning

Annons