Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Två och ett halvt år bakom lås och bom. Det är ett förfärande lågt straff för att ha kört ihjäl någon.

Man skulle kunna tro att man får ett högre straff om man är alkoholpåverkad och kör på någon. Nyligen framtagen statistik visar sorgligt nog att det är precis tvärt om.

Annons
Offer för rattfylleriet. Mothers against drunk driving Sverige bildades 2003. På Trafiknykterhetsdagen det året placerade man ut 150 par skor på Mynttorget i Stockholm för att manifestera mot rattfylleriet.foto: scanpix

Uppmaningen att man ska låta bilen stå om man har druckit alkohol är gammal och välkänd. Den hamras in redan under körkortsundervisningen och upprepas framför allt inför storhelger som jul och midsommar, när det är mycket folk på vägarna och många som antas dricka mer än vanligt.

För de allra flesta är det uppenbart varför alkohol och bilkörning inte hör ihop. Reaktionsförmågan och koordinationen försämras och omdömet avtar i takt med att promillehalten stiger. Är man onykter bakom ratten ökar risken att man utsätter sig själv och andra för fara.

Varje år berättas om ett antal människor som kommit i vägen för bilister som har druckit. En del har klarat sig, andra inte. I somras var det en rattfyllerist som körde ihjäl ett litet barn i ett bostadsområde i småländska Rydaholm. Han hade inget körkort, bilen han körde var stulen och förutom en promillehalt på 1,76 var han dessutom påverkad av droger. Den sammanlagda promillehalten var 2,50. Det kunde ju inte gå annat än på tok. Tyvärr var den lilla flickan på fel plats vid helt fel tillfälle.

För drygt en månad sedan fick rattfylle-risten sin dom: två och ett halvt års fängelse för grov vårdslöshet i trafik och vållande till annans död. Det var ändå en förlängning av straffet efter att tingsrätten dömt honom till två år och fyra månaders fängelse.

Två och ett halvt år bakom lås och bom. Det är ett förfärande lågt straff för att ha kört ihjäl någon. Straffet är ju längre än vad flickan han körde ihjäl hade hunnit leva. Hon hade inte ens hunnit fylla två år.

Med tanke på den ständigt återkommande uppmaningen att låta bilen stå när man har druckit alkohol borde det logiskt sett innebära att straffet man får om man orsakat en annan människas död är högt. Men så är det inte.

Mohammad-Reza Yahya, statistiker vid Statens väg- och transportforsknings-institut, har upptäckt att det är precis tvärt om. Yahya har analyserat 1 995 tingsrätts-domar mellan 1990 och 2005 och funnit att onyktra förare som skadar medtrafikanter får lägre straff än onyktra. Vid vållande till annans död döms nyktra förare till i snitt 470 dagars fängelse, rattfulla till 468 dagar och grovt rattfulla till 436 dagars fängelse.

Yahya blev själv så förvånad över vad han kom fram till att han gjorde om hela undersökningen en gång till. Resultatet blev dock detsamma.

Det ger intrycket att det är en förmildrande omständighet att vara full bakom ratten om man kör på någon.

Man tror knappt att det är sant, men det är sant. Hur ska man då med trovärdighet år ut och år in uppmana folk att se till att de är nyktra när de ska köra bil? Man får ju lägre straff om man är onykter!

Maximistraffet för grovt rattfylleri är två års fängelse. Har man vållat någon annans död kan det bli upp till sex års fängelse.

Det är svårt att förstå varför just den här rattfylleristen fick ett så kort straff som två och ett halvt års fängelse. Betyder det att straffet blir lägre, ju yngre personen är som dödas? Det vore kanske också något för Mohammad-Reza Yahya att undersöka.

Det är svårt att tänka sig hur mycket mer vårdslös man ska vara i trafiken för att få sex års fängelse, när det inte räcker med att vara aspackad, drogpåverkad, körkortslös i hög fart i en stulen bil i ett tättbebyggt område och att man tar livet av ett litet barn.

Mer läsning

Annons