Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygning i oväder enligt SMHI

Artikel 0 av 50
Väderskolan
Visa alla artiklar

I går publicerade väderskolan en text från SMHI:s Nils Holmqvist där har berättar om piloten William Rankin som hamnade i vädertrubbel. Här är del två.

Annons

Piloten William Rankin befinner sig nu mitt över ett åskmoln, med motorstopp och med reglaget till hjälpmotorn i handen. Rankin är med sin tunna flygdräkt inte klädd för att skjuta ut sig. På 14500 meter är det nära 50 minusgrader och med ett åskmoln nedanför sig är det en mardröm översteklöjtnanten ställs inför. Tiden är knapp och utan några alternativ skjuter Rankin ut sig.

Han beskrev senare att han kände sig som ett köttstycke som kastats ned i ett jättelikt frysskåp. Men värst var tryckfallet som vid toppen av troposfären fick hans inre att utvidgas. Rankin började även att blöda ur ögon, öron, näsa och mun. Den enda fördelen med kylan var att den fungerade som bedövning.

Djupt inne i cumulunimbusmolnets is-överdel var sikten nära noll och Rankin blev desorienterad. Till slut utvecklades fallskärmen och han kände hur turbulensen ökade när han närmade sig ovädrets centrum. Där fördes han upp av de konvektiva vindarna samtidigt som han mörbultades av hagelkorn. Rankin beskrev blixtarna som metertjocka och att det kändes mer som fysiska slag än som oljud när luften utvidgades.

Efter ca 40 minuter gled Ranklin ur molnet och lyckades landa i en skog som enda människa att färdas genom ett åskmoln. Källa: Molnskådarens Guide, Gavin Pretor-Pinney.

Alla artiklar i
Väderskolan
Annons