Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygning och väder

Artikel 0 av 300
Väderskolan
Visa alla artiklar

Annons

Överstelöjtnant William Rankin skulle sommaren 1959 genomföra ett rutinuppdrag mellan Weymouth i Massachusetts och Beaufort i North Carolina. Längs flygrutten som skulle ta en dryg timme hade meteorologen varnat för åskmoln, men för en dekorerad veteran från andra världskriget och Koreakriget skulle detta inte vara några problem. Rankins flygplan kunde stiga till 15000 meter och eftersom cumulusmolnets topp väntades ligga mellan 9000 och 12000 meter skulle han kunna flyga över ovädret.

Efter 40 minuter i luften fick överstelöjtnanten syn på det karakteristiska åskmolnets framför sig. Molntoppen låg på 13000, något högre än vad meteorologen sagt och för att vara säker på att klara sig över steg han till 14500 meter. Väl över molnet, i en fart av 0.82 mach hördes en ovälkomlig duns och ett mullrande ljud från motorn. Varvmätaren föll till noll, Ranklin hade fått motorstopp rakt över molnet.

Ranklin försökte starta hjälpmotorn men försöket slutade osannolikt abrupt med reglaget avbrutet i handen. Nu fanns det bara ett sätt att ta sig ner på marken igen, genom att skjuta ut sig i den ogästvänliga omgivningen och färdas genom molnens konung. Fortsättning följer i imorgon.

Alla artiklar i
Väderskolan

Fyra meter höga snövallar

SMHI:s väderkrönika.

Annons