Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Panikåtgärden som ska rädda flygplatsen

Västerås flygplats är konkursmässig och behöver ekonomiskt tillskott. Nu betalar kommunstyrelsen ut 1 miljon kronor i extra driftsbidrag. Antalet flyg har minskat.

I går beviljade kommunstyrelsen det extra driftbidraget. Det ska ge rådrum till i februari.

Ryanair har dragit ned på flygavgångar och destinationer.

Västerås flygplats AB:s aktiekapital är nästan slut till hälften. När så sker måste man, enligt lag, upprätta en kontrollbalansräkning.

Om det gällt ett vanligt kommersiellt företag hade det betytt att konkursen var nära.

Den extra miljonen är en temporär åtgärd för att undvika en sådan situation, förklarar kommunens ekonomichef Thomas Energård.

Vänsterpartiet sade nej till extramiljonen, de övriga röstade för.

I februari ska fullmäktige besluta om mer pengar till flygplatsen. Det blir 5 miljoner kronor för att täcka upp aktiekapitalet och en ännu okänd summa för kommande underskott.

I år kostar Västerås flygplats 27 miljoner kronor. 15 miljoner fanns i budgeten, 12 miljoner är underskott.

27 miljoner är lika mycket som det kostar att driva det Karlslunds servicehus, med 114 platser, under ett år.

Trots kostnaderna tänker de styrande samarbetspartierna (S-MP-C-KD) driva flygplatsen vidare.

– Tidigare fanns en blockering som skapade osäkerhet. Men vi satsar nu långsiktigt, säger Anders Teljebäck (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Hur ska det gå till?

– Vi ska stärka ledning och styrning, söka fler intressenter och öka intäkterna, säger han.

När vi besöker Hässlö har Helena Gustafsson, 39 år, just klivit av planet.

– Det är första gången jag flyger härifrån. Det är jättebra. Jag har varit i London i tre dagar. Jag tycker att de kan utöka avgångarna.

Hon tycker det är bra att slippa åka till Stockholm.

– Här är det bara att parkera bilen och flyga iväg, säger hon.

Teresa och Gunnar Nylund sitter på övervåningen för att se sin dotter som bor i London kliva på flyget. De bor i Sala.

– Här slipper man köer och det är miljövänligt. Hade det inte varit för Västerås flygplats skulle den närmaste flygplatsen ha varit Skavsta. Det skulle bli 40 mil fram och tillbaka med bilen, säger Gunnar Nylund.

I somras drog Ryanair in turerna till Barcelona och Mallorca. Just nu går fyra avgångar i veckan, till London.

– Under jul och nyår blir det fler avgångar till London, säger flygplatschefen Mikael Nilsson.

Ryanair väntas inte utöka under nästa år. Anders Teljebäck tror ändå på framtiden. Västerås sänder ut en signal om att den här flygplatsen ska finnas kvar.

Hur mycket får det kosta?

– Vi har inte satt någon gräns, men visst finns det gränser, säger han.