Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Pasi: Sluta tjafsa om klimatmonstret som delar staden och slukar problemlösningar

 
VLT:s fredagskrönika
Visa alla artiklar

”Polariseringen är stundtals total och debatten lika infekterad som Greta Thunbergs känslor för Donald Trump.”

Annons

Anmäl text- och faktafel

För mig står det klart att vi i Västerås har ett klimatmonster som slukar problemlösningar, ett klimatmonster som delar staden i två läger. Polariseringen är stundtals total och debatten lika infekterad som Greta Thunbergs känslor för Donald Trump.

Jag pratar om bilen och bilanvändningen.

Ingångspunkterna gällande denna krönika, som riskerar att bli en öppning av Pandoras ask, är lika många som SJ:s aviseringar om signalfel.

Jag väljer att lyfta fram problematiken som drabbar Västerås City och idrottsföreningarna på Rocklundaområdet.

Problemet gällande handeln i Västerås City är: Visst, det finns parkeringar och parkeringshus … men P-avgifterna är i folkmun "så hutlöst höga" att konsekvensen blir att många istället väljer att shoppa på Erikslund – som är en avgasoas formad av gratisparkeringar, vilket innebär att cityhandeln tappar kunder och intäkter.

Problemet gällande Rocklundaområdet är: Det finns alldeles för få parkeringar … när i folkmun "P-kaoset" uppenbaras för den bilburna som hastar till match blir konsekvensen att istället vända hemåt mot tv-soffan, vilket i sin tur innebär att idrottsklubbarna tappar publik och intäkter.

Som det är nu är city- och Rocklundaproblematiken olöslig eftersom själva kärnan i problematiken flyttas över till åsikter om bilåkandet i Västerås. Klimatmonstret, bilen, tar allt fokus från det som många västeråsare egentligen vill ha – ett levande Västerås City samt fullsatta hallar på Rocklunda.

Jag tar mig friheten att sätta ord på en hypotetisk diskussion gällande detta. Häng med.

Bilburen: "Blir galen på P-priserna i city, därför är det givet att handla på Erikslund. Sedan är det bara att bänka sig i tv-soffan för att kolla på sportsändningen. Det är ju hopplöst att få en vettig parkeringsplats på Rocklunda."

Ej bilburen: ”Att gå eller cykla ger vardagsmotion. Likaså bussåkning eftersom man då får gå till och från hållplatserna. Det är märkligt att Västerås som är en storstad beter sig som en småstad med överdrivet bilåkande. Det är otryggt med bilar. De tar mycket plats och är i vägen. En stad med gående och cyklister ger också en trevligare stämning eftersom folk då möts på ett annat sätt. Så det är bara att ta bort alla onödiga bilresor.”

Bilburen: ”Hur i helskotta ska man få till livspusslet med arbete, familj och storhandlande utan bil?”

Ej bilburen: ”Nödvändiga biltransporter kan lösas genom gemensamma bilpooler, alla behöver inte ha en egen bil. En bil står ju stilla 96 procent av varje dygn.”

Bilburen: ”Jösses, men ..."

Och så vidare, och så vidare ...

Diskussionen är hypotetisk, men märkte du hur den egentliga problematiken kring Västerås City och Rocklundaområdet tappades bort i den polariserade vattendelardebatten om hur ej bilburna och bilburna västeråsare löser sin vardag.

Klimatmonstret, bilen, slukar själva kärnan.

Och vi kommer inte ett enda steg närmare ett Nirvana bestående av ett levande och välmående Västerås där cityhandeln blomstrar ikapp med idrottsframgångarna på Rocklunda.

Så sluta tjafsa!

VECKANS TRE HETA:

Aseaströmmen

Bengt-Göran Broströms skulptur på Stora torget påminner om tider då man själv cyklade till sommarjobbet innanför Mimerporten, om tider utan avgasspyende rusningstrafik i Västerås.

Patrik Zetterberg

VIK:s nuvarande sportchef påminner mig fortsatt om hockeysäsongen 1992/93, då ”Zäta” spelade i Gulsvart som då vann elitserien (numera SHL). Oförglömligt.

Västerås City

Alltid livsviktig för västeråsarnas identitet, alltid kärnan i Västerås, alltid värd att kämpa för.

VECKANS CITAT:

Bilen kommer aldrig att helt ersätta hästen. Har ni någonsin sett ett monument där en man sitter vid ratten?

Hans Günther Winkler (1926-2018), tysk backhoppare som vann OS-guld 1956.