Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patienter hålls på gott humör med onödig vård

Annons

En del vårdinsatser görs för att patienter ska känna sig nöjda fastän det inte finns medicinsk grund för dem, enligt skribenten.

Vård som utförs på vårdcentraler bör naturligtvis utföras om den är medicinsk motiverad och ekonomiskt försvarbar. Är det alltid så?

Nej så enkelt är det inte. Det vanligaste fenomenet är att saker görs som är ofarliga för patienten men bidrar inte alls eller mycket lite till patientens tillfrisknande. Men varför håller vi på med sådant?

Vårdcentraler mäter hur nöjda patienterna är men har inte alltid stort fokus på evidensbaserad vård. Att bedriva evidensbaserad vård innebär att vårdpersonal ibland måste göra patienter missnöjda. Många patienter har naturligtvis egna tankar kring vad som bör göras men det är inte alltid dessa önskemål är adekvata ur det medicinska perspektivet. Om vi skall hushålla med resurser måste vi ibland avstå från åtgärder som saknar vetenskapligt stöd. Överdrivet fokus på patientnöjdhet tenderar till att minska intresset för vård baserad på vetenskap. Vi slösar helt enkelt bort skattepengar på onödiga saker för att vi vill göra patienter nöjda.

En annan förklaring är att vi som arbetar inom vården också är vanliga människor med behov av bekräftelse från omgivningen. När vi utför mer eller mindre onödiga åtgärder förstår ju sällan patienten att utredningen eller behandlingen är onödig. Patienten kan istället bli mycket glad och nöjd men likfullt var åtgärden onödig.

Om vi istället skulle avstå den onödiga utredningen eller behandlingen skulle kanske patienten bli missnöjd och det är naturligtvis mindre tillfredsställande för vårdpersonalen. Alla de skattebetalare som borde vara missnöjda över slöseri med skattemedel träffar vi inte men de borde vara väldigt missnöjda när deras inbetalda skatt går till åtgärder som saknar medicinskt värde.

Den tredje aspekten handlar om hur vårdcentralerna finansieras. Våra vårdcentraler får ersättning från regionen bland annat utifrån antal patientbesök. Ett patientbesök ger en och samma ersättning utan hänsyn till kvalitet. Detta medför ibland stort fokus på besöksproduktion istället för vårdkvalitet och sund hushållning med skattemedel.

Medarbetarna uppmanas fylla sina tidböcker men seriös diskussion om med vad förekommer inte alltid. Även detta kan leda till att meningslös vård produceras. En verksamhet i regionen, till exempel en privat eller offentlig vårdcentral, borde naturligtvis ta ett ekonomiskt ansvar för de allmänna medel vi tillsammans i sjukvården har att röra oss med och inte enbart se till den egna verksamhetens ekonomiska resultat.

Är detta en alltför dyster bild av vårdcentralernas arbete? Det är naturligtvis så att det utförs en hel del god vård på våra vårdcentraler som är av stort värde för patienterna men ovanstående problem finns. Om vi anser att sjukvården har oändligt med resurser och pengar skall vi inte ändra på någonting. Om vi däremot vill funder över hur vi på bästa sätt skall använda skattemedel måste vi börja fundera och debattera det slöseri med skattemedel som finns inom vården.

Medarbetare på en vårdcentral

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons