Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hög förväntan på flygplatsen

Flygplatsen är en stor del av resan. Och många resenärer känner
både glädje och förväntan innan de ska få gå ombord. Men i
framtiden kommer vi att ställa högre krav på flygplatserna, enligt
en ny rapport.

Annons
Många passar på att ta det lugnt och umgås innan resan.

Sju av tio resenärer anser att flygplatsens atmosfär är viktig för resan Det framkommer i en ny rapport som TNS Sifo gjort, på uppdrag av Swedavia. Bara tolv procent är stressade, men hela 73 procent känner främst förväntan. Och det verkar som att vi vill slappna av redan från början av resan: De flesta, 20 procent, vill nämligen tillbringa tiden fram till boarding med att prata med sitt resesällskap. De som inte vill umgås föredrar i stället att shoppa, det väljer 10 procent. Nio procent av de svarande vill helst sitta i fred och läsa och lika många får tiden att gå genom att titta på andra resenärer.

Det är inte särskilt många som ägnar sig åt sociala medier på flygplatsen. I rapporten svarar endast 23 procent att de uppdaterar Facebook eller gör ett instagraminlägg där.

Drygt hälften av svenskarna föredrar personlig check-in, trots att det går långsammare än att checka in själv i någon av maskinerna för egen service.

Kommer tidigt

Vad bär vi då med oss in på flygplatsen, i handbagaget? De allra flesta tar med penna och kamera, det svarar 56 respektive 53 procent. Främst är det kvinnor som tar med penna, men också mediciner, tuggummi och smink. Män packar i större utsträckning ned dator och kondomer.

I rapporten framkommer också att nästan fyra av tio resenärer kommer till flygplatsen två timmar i förväg. Men kraven på vad man kan göra på en flygplats kommer att öka, enligt rapporten.

-Morgondagens flygplatser ska erbjuda prisvärd shopping, mat från jordens alla hörn och design - men också mer aktiviteter för barnfamiljer, möjligheten att kunna sova en stund ostört i någon typ av privata "sovkapslar", och kulturupplevelser som konstutställningar, säger Michael Persson Gripkow, marknadsdirektör på Swedavia.

Mer läsning

Annons