Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så blev Erikslund bäst

För tredje året i rad har Erikslunds handelsområde fått bäst betyg av kunderna, enligt en konsumentundersökning.

Annons

Det är ett långsiktigt arbete som ligger bakom Erikslunds framgång, menar centrumledaren Johan Lövqvist.

– Jag har varit med sedan 2007 och redan då hade vi ett långsiktigt mål, en vision om handelsområdet, om vad som var viktigast att fokusera på, förklarar han.

Ökad tillgänglighet, ett brett utbud och en enkelhet var tre viktiga framgångsfaktorer som siktet var inställt på.

– Undan för undan har Erikslund blivit en helhet med mycket dagligvaruhandel, sällanköpshandel, bra parkering, Ikea och på det Erikslunds shoppingcenter.

Enligt konsumentundersökningen som tidningen Market gjort, toppar Erikslunds handelsområde, med uppåt 140 butiker, listan över nöjda kunder för tredje året i rad.

– Det är efter att shoppingcentret och Ikea öppnade som Erikslund rusade i höjden som det mest uppskattade handelsområdet, säger David Jansson, redaktör på Market.

Johan Lövqvist:

– Det är jättekul att Erikslund slagit så väl ut och det är helheten som gjort det. Prisbilden är bra och utbudet enormt.

Handelsområdet är till ytan ett av Sveriges största och omsätter omkring 4,5 miljarder kronor, vilket är ungefär en fördubbling jämfört med för tio år sedan.

– Det säger en del om utvecklingen av Erikslund de senaste åren. Vi har haft ett bra samarbete med Västerås stad som varit med och lyssnat och hjälpt till med de frågor vi velat lösa.

Att handelsområdet skulle toppa 2014 års lista, kom lite som en överraskning, menar han.

– Jag trodde att asfaltsomläggningarna på E18 under våren och sommaren skulle slå hårdare.

Erikslunds shoppingcenter, som ingår i handelsområdet, har som sagt bidragit starkt till kundnöjdheten i undersökningen.

– Helt fantastiskt att vi tre år i rad kniper första platsen, vi har ju konkurrens av 350 andra shoppingcenter i landet. Det är vi stolta över, säger centrumchefen Jessica Alenbring.

– Men vi kan alltid bli bättre. Det här är ett kvitto på det vi gjort. Vi slår oss inte till ro.

Shoppingcentret drog 6,3 miljoner besökare under 2014 och omsatte 1,1 miljard kronor, vilket var en ökning med 8 procent jämfört med 2013. I dag finns där 78 butiker som tillsammans har närmare 700 anställda. I maj utökar H med en konceptbutik, med bland annat bredare herrsortiment, på 1 000 kvadratmeter.

– Vi har förhandlingar med ytterligare två aktörer.

Vad kan förbättras, Johan Lövqvist?

– Målsättningen är att få till ett trevligare område med blommor och parkbänkar. Det ska bli lättare att röra sig i området utan bil.

3410 fick säga sitt

Undersökningen, som gjorts av tidningen Market via undersökningsföretaget GFK:s (Growth from Knowledge) internetpanel, mäter vad kunderna tycker om bland annat prisnivå, läge, trivsel, parkering och bemötande.

Totalt i Sverige har 3 410 konsumenter, i åldrarna 15 år och uppåt, fått sätta betyg på de handelsområden de har relation till.

Det är sjunde året i rad som undersökningen genomförts.

Ullared ligger på plats 27.