Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så kan du enkelt söka ersättning via mobilen

Railor AB har skapat en applikation som gör det enkelt att ansöka om ersättning om tåget blivit försenat. Stora delar av utvecklingen av appen har skett på Mälardalens högskola.

Annons

Västerås. Allt började med en diskussion om tågförseningar och SJ:s restids-garanti.

– Det här var hösten 2012. Då väcktes tanken att få pendlare att orka och vilja skicka in ersättnings-anspråk. Skulle man kunna få alla att söka ersättning? Där såddes fröet, berättar Mika Mattila, en av appens fyra grundare.

Nu, knappt tre år senare, har han, Simon Wahlström, Erik Johansson och Robert Ryding släppt en app till Iphone och Android som gör det möjligt för SJ-resenärer att skicka in sin ansökan om restidsgaranti på ett snabbt och enkelt sätt.

– Sitter man på en bra uppkoppling och har fyllt i sina personuppgifter och kontouppgifter samt sitt pendlarkort till exempel går det fort att ansöka. Från det att du öppnar applikationen till att du skickat in din ansökan tar det 15 sekunder.

Kvartetten, liksom många andra, ansåg att det var krångligt att göra en ansökan om ersättning via SJ:s hemsida för tåg som varit försenade. Efter en hel del funderingar släppte de den första versionen i december i fjol. Dock inte publikt, utan enbart till nära och kära.

– Vi fick väldigt mycket feedback på vad som behövde fixas och ändras på eller om det var något som var oklart. Det har vi jobbat med senaste halvåret.

I mitten av maj släpptes appen i skarpt läge.

– Nu känner vi att vi har en färdig produkt som vi är stolta över och som vi vill få fler att använda. Just nu har närmare 500 personer använt appen för att söka ersättning.

Känns det som att ni träffat rätt?

– Ja. När vi pratat med folk som står på perrongen och som väntade på ett försenat tåg, och fångat dem i ögonblicket när frustrationen finns där, har alla varit odelat positiva till den här appen. Så det känns definitivt som att vi hittat rätt.

– Sedan gäller det att få volym på det hela, att fler använder den, säger Mika Mattila.

En ansökan sköts enbart på din telefon, så när du skickar in din ansökan om ersättning sker det lokalt från din telefon till SJ:s sida.

– Kan vi göra något bra som fungerar för mig, så kan vi gör det för alla andra också. När vi såg på SJ:s årsredovisning hade de en reservation på hur mycket ersättningar som skulle betalas ut. Det var hundratals miljoner kronor.

– När de ändrade restidsersättningen i månadsskiftet april/maj fick de kritik, utåt sett såg det ut som försämringar. SJ:s presschef gick ut med hur mycket de betalat ut i reseersättning. Och diffen mellan 2011 och 2014 låg på 300 miljoner kronor som inte betalats ut.

Annons