Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Saftig ökning av ekologiska matvaror

Den gröna linjen vinner mark – ordentligt. Både utbudet och försäljningen av ekologisk mat ökar rekordartat och handlarna slåss nu om att ha den starkaste gröna profilen.

Annons

Roland Sundgren står och tittar på ekologiska frukter och grönsaker som saluförs i en särskild kyl på Coop Extra på Pilgatan.

– Jag brukar försöka handla ekologiskt, och närproducerat. Natur och miljö är viktigt för mig. Att det är lite dyrare spelar inte så stor roll, säger han, men tillägger:

– Om det är väldigt stor prisskillnad kanske jag undviker ekologiskt. Men å andra sidan: ju fler som köper desto billigare blir det.

I Sverige totalt har försäljningen av ekologisk mat ökat med 40 procent under 2015 och även hos Coop Extra märker butikschefen Daniel Klint av en rejäl ökning.

– Förra året ökade vi försäljningen på ekologiskt med 30 procent. Sedan vi byggde om i slutet av 2014 har vi satsat hårt på ekologiskt med bland annat cirka tio meter med torra varor, en egen kyl för frukt och grönt och även en egen kyl för ekologisk kött, säger han.

De som handlar ekologiskt finns i alla kundgrupper, men han tror att en grupp utmärker sig lite extra.

– De yngre, säg 25 till 45 år. De är nog lite mer insatta och väljer också ekologisk barnmat men även ekologiska blöjor till exempel.

Vilken roll spelar det att ekologiskt oftast är lite dyrare?

– Det är klart att vissa kunder väljer bort ekologisk på grund av prisskillnad. Tittar vi på entrecôte här så det runt 80 kronor skillnad i kilopris men många kan nog ändå tänka sig att betala lite mer. Vi får många frågor från kunderna om ekologiskt, medvetenheten ökar.

Är det något livsmedel som inte finns ekologiskt?

– Det ska möjligen vara vissa delikatesser men annars finns det mesta, säger Daniel Klint.

På andra sidan stan vill Icahandlaren Thomas Hagbo på Ica Bäckby vara den som håller den ekologiska fanan högst av alla butiker.

– På 1,5 år har vi gjort en resa från en liten smal butik till en stor med brett sortiment. Vi vill profilera oss som den butik i stan som har störst utbud av ekologiska varor så vi kollar på konkurrenterna och bygger ut vårt sortiment undan för undan.

Han märker att kunderna är duktiga och pålästa och från dem får han också en massa inspel, säger han

– Det är jätteroligt eftersom vi vill att vår butik ska kunna passa alla. Man ska inte behöva åka runt till de större butikerna för att hitta till exempel ekologiskt så om det finns en produkt någon annanstans som vi inte har så försöker vi ta in den.

Vilka ekologiska varor säljer bäst?

– Frukt och grönt. Alla äter sånt och vi har i normalfallet bara ekologiska bananer till exempel, säger Thomas Hagbo.