Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sandra åker skyddat och syns i trafiken

Sparkcyklar har varken lysen eller reflexer. Som tur är har Sandra Kastell såväl reflexväst som hjälm och en reflex på styret.

Erik Kastells tioåriga dotter Sandra har börjat åka sparkcykel. Trots att cykeln kan gå fort saknar den både lysen och reflexer.

– Nu har hon reflexväst och hjälm när hon åker. Vi har även satt reflexer på styret. Men vilka regler gäller egentligen för sparkcyklar och vad ska man göra som förälder?

VLT:s trafikexpert Elisabeth Westman påpekar att en sparkcykel generellt anses vara ett lekfordon. Rätta platsen för den är lekplatser, gårdar och idrottsplatser.

– Rekommendationen är att använda hjälm, reflexer, handskar, knä-, armbågs- och handledsskydd samt att köra på plant underlag.

Den som kör sparkcyklar räknas som gående och ska följa samma regler som gående i trafiken. Ett barn på sparkcykel bör hållas under uppsikt av en vuxen.

Helena Sjögren berömmer Erik Kastell:

– Det är förståndigt att utrusta dottern med både hjälm och reflexväst. Trots att det går att komma upp i hastighet med sparkcykeln finns det inga belysningskrav som på vanlig cykel.

Sven–Gunnar Wallin tycker att Sandra är ”mycket bra utrustad”:

– Då ses hon i mörker och har ett bra skydd för vår mest svårreparerade kroppsdel huvudet om hon kör omkull.

Sven-Gunnar Wallin anser att föräldrar ska vara mer aktiva när barnen får sin sparkcykel.

– De bör berätta var barnen ska åka, till exempel på en gemensam gång- och cykelbana och kanske försöka bromsa färder i mörker.