Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ lovar bättrevintertrafik

De senaste årens stränga och snörika vintrar har skapat stora problem för tågpendlare.

 Främst mellan Västerås och Stockholm. Nu lovar SJ en förbättring.

– Det har varit hallaballoo hela vintern i våra trakter men förrförra vintern var ännu värre. Nu ska vi göra en massa saker för att bli bättre, säger Dag Rosander, presschef på SJ.

Anledningen till att fler retar upp sig på sena tåg är att det i Mälardalen är 70 procent fler människor som åker tåg i dag jämfört med för 15 år sen.

Det är inte bara SJ:s fel att tåg blir inställda. Ett stort ansvar ligger också hos Banverket.

– Det är allmänt känt att spårsystemet är eftersatt men det är inte vi som sköter det. Det är Banverkets ansvar, säger Dag Rosander.

Inför nästa vinter kommer dock en del åtgärder att vidtas för att förbättra tillvaron för pendlare.

– Vi har ett väldigt slutet system nu. Alla fördelar blir nackdelar när något händer och vi har inga omvägar. Alla tåg går på samma spår när vi närmar oss Stockholm och då kommer vi inte förbi pendeltågen, säger Johan Wadman, chef för regionaltrafiken.

Detta är saker som ska förbättras inför vintern:

Pilot-SMS-pendlare får en varning via SMS om för-senade eller inställda tåg.

Nya snabbtåg kommer att levereras under året.

20 nya hastighetståg sätts in i trafik (inte alla här i Mälardalen).

Fordonsunderhållet tredubblas.

Nya biljettautomater.

Ny SJ-applikation.

Längre tåg men färre turer vid snöproblem.

Bättre kundservice. Fler ersättningsbussar, bättre mat- och hotellservice.

– Vi är medvetna om det som behöver göras. Vi måste få tillbaka förtroendet och vi måste bli bättre på att informera. Vi fastnade själva 20 minuter på tåget i Enköping på vägen hit, säger Johan Wadman med ett leende.