Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skattepengar får  bekosta flygplatser

I mitten av juni började media spekulera om EU-kommissionens riktlinjer för offentligt stöd skulle innebära dödsstöten för små flygplatser som Västerås. Så blev det inte.

Det står klart när EU:s konkurrenskommissionär Joaquín Almunia presenterat ett utkast till ”nya direktiv för offentligt stöd till flygplatser och flygbolag”.

– Ja, det här är ju ett bättre förslag än det förra, säger Mikael Nilsson, vd för Västerås flygplats.

Detaljer kring det pågående arbetet med utkastet läckte ut i juni och då såg det i värsta fall ut som om allt offentligt stöd – alla skattepengar – till flygplatser skulle förbjudas från år 2023.

EU-kommissionens pressansvariga gick snabbt ut och dementerade att sådana förslag skulle vara på gång, men det dämpade inte oron bland Sveriges flygplatser; av de 36 icke-statliga flygplatserna skulle bara Skavsta, Göteborg/Säve och Ängelholm klara sig utan stöd. Arlanda liksom nio andra flygplatser ägs av staten.

I det nya förslaget står att flygplatser med färre än en miljon passagerare per år har rätt till stöd på upp till 75 procent av kostnaderna – under vissa förutsättningar, som att det finns ett genuint behov.

– Jag har inte hunnit läsa utkastet i sin helhet, säger Mikael Nilsson, som har semester för närvarande, och tillägger:

– Vissa flygplatser behöver mer stöd än 75 procent.