Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lucas vill ha en lugn påsk med familj och kompisar - och kanske en ungdomsmässa

Lucas Sevelin räknar med att besöka kyrkan under påskhelgen. Mest för att träffa kompisar. För honom har kyrkan blivit en trygg plats där han kan vara sig själv.

Annons

Påsken blir mer och mer som ett vanligt lov, märker Lucas Sevelin.

Han har det ganska stressigt i skolan och ser fram emot att få ta det lugnt och vila upp sig under påskveckan. Middag med släkt och vänner blir det på skärtorsdagen eller långfredagen. Och troligen tar han en sväng till Tomaskyrkan för att gå på ungdomsmässan.

– Jag tror att de flesta vet att påsken handlar om att Jesus dog och återuppstod. Alla tänker på det någon gång. Det dyker upp i något program på TV eller i någon reklam i mobilen. Men de flesta unga förknippar nog påsken med godis och mat, säger Lucas Sevelin.

Han har själv ett vetenskapligt perspektiv på mycket av det som rör trosfrågorna. Det är rimligt att Jesus Kristus skulle ha blivit korsfäst, men det kan även ha varit en sägen som spridits, resonerar Lucas. Troligen var Jesus en historisk person, anser han.

– Vi har inga bevis för att det har hänt. Vi har å andra sidan inga bevis för att det inte har hänt.

Så resonerar han på många punkter. Han tror inte jättemycket på det kristna budskapet, men han har inte avvisat det heller.

– Jag tror att Bibeln kan fylla i vetenskapen på områden där vetenskapen inte kan ge alla svar. Den kan fylla i tomrum och vara en tråd i att komma på rätt väg.

– Tro blir som något man kan vända sig till när man inte vet var man ska ta vägen. Det är att hoppas på att det finns någonting mer som kan hjälpa dig.

Inne i Tomaskyrkan. Bakom Lucas Sevelin skymtar två målningar i konstnären Carl Kylbergs serie om fem motiv kallade

Vissa budskap kan fungera som guidelines, anser han. Så här ska jag göra, eller inte göra. Den barmhärtige samariern (där en man från en rivaliserande folkgrupp hjälper en skadad man och ser till att denne får vård trots att han inte känner honom) och Den förlorade sonen (där en utsvävande son som tagit avstånd från sin familj och slösat bort hela sitt arv återvänder hem) är berättelser som har den typen av budskap.

– Bibeln kan vara ord på papper. Folk har berättat historierna och samlat dem i en stor bok. Men det är budskapet som räknas, säger Lucas.

– Du ska bry dig om andra. Du får alltid en andra chans. Det är bra guidelines.

Lucas Sevelin har märkt att kyrka och tro är minerad terräng. Berättar han att han går till kyrkan riskerar han att genast få tråkstämpeln på sig. I kyrkan sitter man och läser Bibeln hela tiden och käkar oblat hela dagarna. Man tror att Gud är en farbror på ett moln.

Hur det blivit att många unga har den bilden vet han inte. Kanske har de varit på en högmässa någon gång och tyckt att den var genomtråkig? Själv blev han aktiv i Tomaskyrkan efter konfirmationen. Han går gärna på föreläsningar som kyrkan anordnar och tycker om musikgudstjänster. Gudstjänsterna lockar honom inte annars, men de ungdomsanpassade torsdagsmässorna tycker han är bra.

– I skolan måste jag plugga och hemma måste jag plugga. Kyrkan har blivit som en plats där jag kan vara mig själv. Jag känner mig trygg där och det finns alltid någon att prata med.

– Jag vågar vara mig själv och jag träffar kompisar som vågar vara sig själva. Jag gillar att det är valfritt i vilken grad jag vill tro på olika saker.

En pryltokig 17-åring som går på ABB Industrigymnasium

Namn: Lucas Sevelin.

Bor: På Brandthovda i Västerås.

Ålder: 17 år.

Kyrka: Tomaskyrkan. Besöker Tomaskyrkan sedan han gick i åttonde klass. Fördjupat engagemang efter konfirmationen. Är ordförande i Kyrkans Unga i Tomasgården, en förening med 250 medlemmar och anor från 1970-talet. Hjälper till med ljus och ljud vid kyrkliga evenemang. Hoppar in som kyrkvaktmästare ibland när det behövs.

Intressen: Ny teknik. "Andra skulle säkert beskriva mig som pryltokig" (skratt). Gillar innovativ teknik med till exempel robotar som tänker på egna sätt och hur mobilen kan styra hemmet och se vad som finns i kylskåpet.

Senaste pryl: En stressboll som man kan ha i fickan och vrida och knäppa med.

Framtidsplaner: Vill arbeta med utveckling av framtidens teknik. Gärna produktutveckling och innovation.

Lucas senaste pryl. En stressboll med olika knappar och vred och även med tysta funktioner.

Den kristna påsken:

Påsken är den största högtiden under det kristna kyrkoåret. Den firas till minne av Jesu Kristi lidande, död och uppståndelse. Genom händelser och den historiska tidpunkten finns det en koppling till den judiska påsken vilken firas till minne av judarnas uttåg ur Egypten. Ordet påsk kommer från det hebreiska namnet Pesach.

Skärtorsdagen: Denna dag firar kristendomen att Jesus instiftade nattvarden då han den natten firade den judiska påskmåltiden med sina lärjungar. Namnet, skärtorsdagen, kommer av att Jesus tvättade lärjungarnas fötter före måltiden. Skär betyder ren.

Långfredagen: Firas av kristna till minne av Jesu korsfästelse och död på Golgata utanför Jerusalem. Namnet långfredag kommer av att dagen var lång och plågsam för Jesus och eftersom gudstjänsten var längre än andra dagar.

Påskafton: Är i kristen tradition en "tom" dag. Jesus ligger i graven och lärjungarna har låst in sig i rädsla för dem som låg bakom avrättningen. Svenska kyrkan brukar inte hålla gudstjänst förrän tidigast sen kväll eller påsknatten för att fira Jesu Kristi uppståndelse.

Påskdagen: Jesus Kristus, frälsaren, är uppstånden. Traditionellt talar världens kyrkliga ledare till de kristna församlingarna på påskdagen. Den romersk-katolske påvens påskvälsignelse kallas liksom julvälsignelsen Urbi et Orbi.

En sångrepetition försiggår medan vi fotograferar i kyrkorummet.

Mer läsning

Annons