Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Revykungen Börje Anterot är död

Västerås har förlorat en revykung. Börje Anterot avled på fredagen efter en tids sjukdom. Han blev 77 år.

Annons

Börje Anterot har gått bort. Här är en bild inför premiären av den nya pjäsen

Börje Anterot var författare av revyer, pjäser och folklustspel. Inte minst ska han bli hågkommen som kuplettmakaren och den väl fraserande estradören från de legendariska revyerna på Vallby friluftsteater tillsammans med kollegan och primadonnan Asta Holm.

– Jag har haft den stora glädjen att glädja andra, summerade Börje Anterot i VLT när han sommaren 2015 fyllde 75 år. Då berättade han om de sjukdomar han fått och att han gick på strålning.

– Men mitt glada humör kan ingen strålning i världen ta ifrån mig.

Och det goda humöret behöll han in till de sista dagarna, berättar vännerna, liksom han under sin period på korttidsboende behöll sin galanta klädstil med sjal i halsen, väst och kavaj.

Börje Anterots teaterkarrär startade och fortsatte i amatörteaterns varma famn. Han var bara sju år när debuterade i födelsestaden Eskilstuna Folkets parks barnteater under ledning av Karl-Otto Andersson som han fortsatte spela revyer med under 1950-talet.

1970 blev Västerås hans hemstad.

Under tjugo år gjorde han och revyprimadonnan Asta Holm aktuella revyer som de turnerade med. Den stora Västeråspubliken minns framförallt deras populära sommarrevyer på Vallby friluftsteater med Curt Gustafsson vid pianot. Radarparet Anterot och Holm skrev minst 25 revyer tillsammans. Den sista satte de upp 1994.

Börje Anterot högaktade revyn som teaterform.

– Kan man inte spela revy kan man inte heller spela annan teater. Om du spelar i Hamlet har du tre timmar på dig att vinna publikens hjärtan. I en revy har du tre minuter på dig när du framför en kuplett, sa han i en intervju för VLT i juli 2012.

Parallellt med revyåren med Asta Holm engagerade sig Börje Anterot i den anrika amatörteatern Studio Wesmannia. Harriet Pettersson, också hon en legendar inom studion, arbetade med Börje Anterot i 40 år.

– Jag minns när han regisserade Strindbergs Fadren. Det var på den tiden Studio Westmannia låg i Mariaberget. Jag beundrade honom för vad han gjorde med teatergrupperna. Han visste vart han ville komma och lät oss få utrymme att skapa våra egna karaktärer. När vi spelade fars och komedi lärde han oss förstå hur mycket pauseringarna – tajmingen – betydde.

Börje var alltid glad, även när det var svårt och tufft.

I början av 1980-talet skrev han och regisserade flera nyårsrevyer i Mariaberget. När Studio Westmannia flyttade ovan jord till ”88:an”, gamla Pingstkyrkan, numera moské, fortsatte Anterot sitt outtröttliga skriv- och regiuppdrag. Han och delar av teatern turnerade med samhällskritiska diskussionspjäser, där en handlade om ungdomar som hetsades inom idrotten, minns Harriet Pettersson.

– Han gav oss sina pjäser, tog aldrig något författararvode för dem. Man ska inte glömma hur mycket han betytt för alla de ungdomar inom teatern som han fostrat och varit ett stort stöd för.

En sentida publiksuccé blev hans komedi Hemma på hemmet, om åldringsvården.

Folklustspelen han skrev och satte upp bland de gamla kåkarna på Vallby Friluftsmuseum blev också somriga succéer med amatörerna från Studio Westmannia. Det sista folklustspelet satte han upp sommaren 2014, ”Länge leve hemvärnet”. Efter det upptäcktes hans cancer och han började ta det lugnare.

Vid sidan av sin framgångsrika karriär inom revy och amatörteater, var Börje Anterot djupt engagerad inom IOGT-NTO-rörelsen och hade givetvis också ett yrkesliv. Han var utbildad fritidsledare som på 1970-talet övergick till att vara teaterkonsulent för Västerås Teater.

Under 1980-talet och ända fram till pensioneringen 2005 arbetade han som lärare och biblioteksansvarig vid Tärna folkhögskola.

Bara ett par timmar innan Börje Anterot avled i fredags frågade han sonen Joakim om barnbarnet och skådespelaren Andreas Anterot, 22, hade fått något jobb. Ja, svarade Joakim, han har fått jobb i Eskilstunarevyn.

Börje Anterot log nöjd, det var där han själv hade börjat sin karriär. Cirkeln var sluten.

Börje Anterot i Vallbykåkar.

Börje Anterot och Sven Persson i Studio Westmannias föreställning Sommarens sista vind 2003.

Friluftsteater på Vallby.

Börje Anterot inför sin 60-årsdag.

Börje Anterot har regisserat pjäsen Äktenskap till salu 2012.

Börje inför hans 75-årsdag.

Mer läsning

Annons