Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här är övningarna för dig som vill trimma magen

Så får du synliga magrutor till sommaren 2014. SATS personliga tränare Karl-Thomas Friedenstierna har levt för träning i 20 år. – Flera faktorer spelar in, säger han.

Annons
Övning 1 – Rush and twist. Karl-Thomas Friedenstiernas kommentar: ”Håll en boll i händerna och jobba från sida till sida i lätt lutande position och med böjda ben. Var rak i ryggen och se till att vrida hela kroppen från sida till sida så att du får med hela sidomuskulaturen”. Notera att magövningarna bör göras i fyra set med 10–12 repetitioner i varje set. Plankan (se bild nedan) kör du fyra gånger – varje gång till din egen maxgräns.Foto: Kenneth Hudd

Motion. Karl-Thomas Friedenstierna flyttade till Västerås från Stockholm förra sommaren.

37-åringen tävlar i något som kallas Men’s Physique. Där gäller det att ha en så genomtränad och symmetrisk kropp som möjligt.

Utöver det gillar han –ännu mer träning!

Löpning, styrketräning, hela rubbet.

– Jag brinner verkligen för det här yrket och möjligheten att hjälpa människor med så varierande livsstil att uppnå det resultat som de vill nå, säger han.

Nu ska Friedenstierna hjälpa VLT att ta grepp om magträning.

Hur man får synliga magrutor – och svar på frågan om hur ens vardag underlättas av exempelvis en stark bål.

– Du använder bukmuskulaturen otroligt mycket i vardagen. Allt från att bära kassar till att sitta ned på jobbet.

Kontorsjobb, där du sitter still framför datorn, kräver en stark bål för att inte kroppen ska ta skada.

– Det är med bålen du bär upp kroppen när du sitter still. Utöver bål- och bukmuskulatur rekommenderar jag att köra rygg och baksida axlar för att överkroppen inte ska säcka ihop, säger Friedenstierna.

Stundom snö, stundom sol och 10–15 plusgrader.

Våren 2014 andas då och då sommar – och tankarna förs till badstranden.

Hur får man synliga magrutor?

– Vad gäller träning rekommenderar jag tre övningar (se bilderna). Dessa övningar är också bäst för det allmänna stärkandet av bålen, alltså i vardagen. Men för att få synliga magrutor krävs även bra kost och ”cardio” (kardiovaskulära systemet: hjärta/lungsystem). Alltså löpning eller liknande, för förbränningen.

Friedenstierna flyttade alltså från Stockholm till Västerås förra sommaren.

Han fann kärleken – och är fortfarande tillsammans med sin flickvän.

Saknar du pulsen i Stockholm?

– Jag tycker att det finns puls i Västerås också fast på mindre yta. Jag trivs bra här. Det är lugnare och mer avkopplande.

Uppvuxen i Stockholms skärgård. Där ägnade han sig mycket åt löpning.

Dessutom har Friedenstierna utövat fotboll och olika kampsporter.

De senaste 20 åren har det dock varit styrketräning och löpning för hela slanten.

– Det började med att jag hade ryggproblem. Då var jag tvungen att börja träna och sedan blev jag helt fast i det, säger han.

Nu tar Karl-Thomas Friedenstierna sikte mot den svenska klassikern (Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet) samt Stockholm Marathon nästa år.

Övning 2 – Crunch med boll. ”Håll bollen med raka armar ovanför huvudet, liggande och med böjda ben. Gör en crunch (situp). Bukmusklerna ska dras samman och du ska hela tiden känna en kontakt med magmusklerna”.
Övning 3 – Plankan. ”Med klassiska plankan tränar du även den inre muskulaturen och på så sätt täcks alla delar av magträningen in, även om det finns fler övningar. Tänk på att lyfta upp kroppen i vågrätt läge och ha ansiktet mot golvet”.

Mer läsning

Annons