Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Massiv kritik mot banan

En felkonstruerad skyddsbarriär kan ha bidragit till utgången i den tragiska olycka som inträffade på onsdagskvällen i ABB Arena Syd. Isracingföraren Peter Koij, SMK Gävle omkom när han med full kraft rammade skyddsbarriären redan tävlingens andra heat.

Annons

– Vi ville inte låsa fast skyddsbarriären med snö, men blev ålagda att göra detta av Svemos ban- och säkerhetskommitté, säger Tommy Cederlund, ordförande i arrangerande Hammarby speedway.

Men Svemos säkerhetskommitté, med Ola Hansson som sammankallande och banchefen Christer Gardell i spetsen, ville ha snö på baksidan av skyddsbarriären, vilket fick till följd att barriären blev stum och inte alls fick den inbromsande effekt som först var tanken:

– Vi har till punkt och pricka följt Svemos anvisningar, konstaterade Tommy Cederlund, vilket även generalsekreteraren Per Westling intygade.

Till skillnad från förra årets inomhuspremiär för isracing i ABB Arena Syd, var barriären nu placerade på isen, närmare själva tävlingsbanan:

– I fjol fick vi ställa barriären på gummimattorna, utanför isen, vilket fick till följd att barriären var rörlig på ett helt annat sätt.

Den här gången tog Svemos banansvariga mer hänsyn till den 3-metersregel som gäller för barriärer i förhållande till publiken:

– Det blir lite trångt om utrymmena i en hall och nu bestämdes att mer hänsyn skulle tas till publikens säkerhet, säger Cederlund.

Det faktum att barriären nu placerades på isen, och samtidigt försågs med en snövall på baksidan, gjorde att den helt enkelt frös fast och den uppfångande verkan helt uteblev.

Vid en presskonferens på torsdagseftermiddagen i ABB Arena Nord, gav Svemos generalsekreterare Per Westling sin syn på olyckan:

– Jag var inte själv på plats, men har fått beskrivet hur det gick till. Av någon okänd anledning har Peter Koij fått ”framhjulssläpp” och åkt in i barriären, precis i utgången av den södra kurvan.

Att döma av spåren på banan har framhjulet låst sig och cykeln med full kraft åkt in i barriären.

– Jag är den förste att beklaga det inträffade och mina tankar går naturligtvis i första hand till Peter Koijs familj, säger Westling, som också meddelade att Svemos ledning tillsatt en intern utredning i syfte att komma fram olycksorsaken:

– Hugo Melander, som vanligtvis utreder olyckssituationer för Svemos räkning, ska titta på det här, klargjorde Per Westling, som räknar med att få en första rapport om en vecka.

Mer läsning

Annons