Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu byggs Malmabanan om – hastigheten sänks

Motocrossbanorna i Sverige byggs om. En direkt påföljd efter den olycksamma säsongen 2011 med tre dödsolyckor, varav en vid SM på Malmabanan i Västerås.

Annons

Ombyggnad gäller givetvis även Malma.

– Redan den här veckan kommer banspecialisten Fredrik Hedman från Insjön till Västerås för att rita en ny bana på samma område som den gamla, berättar Sören Björklund, mångårig banchef på Malmabanan.

Vilka blir de stora förändringarna?

– Dubbelhoppen förbjuds i fortsättningen. Vi har ett sådant på Malma och detta byggs bort. Startgrinden flyttas framåt 20 meter. Bandepån och ”waiting zone” placeras bredvid starten. Till gagn för säkerheten, säger Sören Björklund.

På den nya banan kommer hastigheten för åkarna att sänkas. Många kurvor ske ge en roligare motocross. Kurvor som också är fartdämpande.

Mälarenergi ska gräva upp hela banan för att stärka dränering. Omfattande jobb men allt ska vara klappat och klart till våren.

VMK har nämligen klart med en ny SM-tävling som troligen placeras i augusti. Elitserien och lag-SM blir första tävling på nya banan i juni. En deltävling av populära Stockholm Cross är också planerad.

Framtida SM-tävlingar kommer att förläggas på sex till åtta fasta banor.

– Banor med stor säkerhet. Malma är givetvis en av dessa, understryker Sören Björklund.

Bernt Jangendahl

Mer läsning

Annons