Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart kan skidtunneln stå klar

Torsby har sedan fyra år tillbaka Sveriges enda skidtunnel. Nu vill Västerås bli tvåa – och planeringen på Rocklunda är långt gången.

Annons

Planerna visades upp på Rocklunda i går kväll.

– Vi tror att det vid årsskiftet 2012 blir en smällkaramell, säger Skitunnel Västerås talesman Kent Strömberg.

På ett välbesökt informationsmöte berättade Ski-tunnel Västerås om skid-anläggningen som ska bli Sveriges andra efter Torsby.

Den stora biten som är kvar att lösa är en finansiär – men där finns långt gånga diskussioner med Fredrik Svensson och hans bolag Rock-lunda fastigheter.

– Vi har fört diskussion länge och väl med en finansiär, och även flera som finns med. Men det är inte riktigt klart. Det ser bra ut, det gör det, säger Strömberg.

Och fortsätter:

– Än har inte projektet kostat så väldigt mycket pengar. Däremot när vi går in i projektering då kommer det att dra ganska mycket timmar. Då kostar det att projektera upp själva handlingarna. För att kunna bygga det.

Tunneln beräknas bli drygt 1,5 kilometer lång, ha dubbla fristils- och skatespår och vara nio meter bred.

Kostnaden: Runt 80 miljoner koronor.

– Vi tror att årsskiftet 2012 så blir det en smällkaramell, säger Strömberg.

Hur stor chans är det att ni blir klara till 2012?

– Som det ser ut nu och vi håller tiderna så står den där då. Vi är väldigt säkra på byggtider och på projekteringstider.

Huvudspåret nu är en eller två fastighetsägare. Och ett annat bolag som sköter driften.

– Det blir ett annat bolag som kommer att driva själva driften. Det rör uthyrning av skidor, biljettsystem, andra event, säger han.

Vem ska äga det?

– Det får vi se, men det kan ju bli det bolaget som är startat. Det är vi som är ägare till det.

Det planeras för likande byggen runt om i Sverige –men Västerås kan bli tvåa i landet efter Torsby med att ha en tunnel klar.

– Vi har väl inte siktat någonting. Det gäller att bygga en anläggning som folk vill köpa och köpa en biljett att åka i. Sen visar tiden om vi klarar att få ihop finansiering, upphandling och projektering i den takt som vi har planerat. Men inom tio mil finns det inga konkurrenter. Förutom Bålsta, som är en investering i miljardklassen, och den får de inte klar inom de närmsta fem åren.

När vet ni om finansieringen är i hamn?

– Inom sex månader. Det ser ju ganska bra ut. Men jag kan inte gå in på några detaljer. Då borde det vara löst.

Mer läsning

Annons