Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svårtolkad passage där en cyklist avled

 
Trafikpanelen
Visa alla artiklar

En bilist kör på en cyklist som avlider av skadorna. Men ska inte cyklister lämna företräde vid rondellen?

Torsten Eriksson läste om den tragiska olyckan vid Skallbergsmotet i september. Mannen var på väg mot centrum när en kvinna i bil kom på E 18:s avfart från Oslohållet.

– När jag läste att kvinnan misstänks för vållande till olyckan så blev jag fundersam. Ända sedan zebralagen kom till så har det varit förvirrande vad som gäller för cyklister. Jag har åtminstone trott, tills nu, att cyklister ska lämna företräde vid nämnda överfart och liknande, till skillnad från överfarten på andra sidan E 18 där bilister som ska ner på E 18 ska lämna företräde för cyklisterna.

Lars Modig menar att staketet vid gång- och cykelbanan kan ha en del i olyckan:

– Staketet skymmer sikten för oss bilister som kommer västerifrån och ska köra in i rondellen.

VLT:s expert Sven-Gunnar Wallin ger Torsten Eriksson rätt. Cyklister har skyldighet att lämna företräde.

– Om man däremot kommer med bil från Kristiansborgsallén och ska svänga till höger ner på E 18 mot Stockholm gäller en annan regel. Då ska bilföraren låta cyklisterna på cykelbanan passera innan man åker vidare. Dessa regler har vi på Västerås

Trafiksäkerhetsföreningen försökt att få ändringar på i åtta år. Det som är konstigt i detta sammanhang är att det finns en ny lag från 1 september 2014 som till viss del skulle ändra dessa regler men tyvärr finns de liggande i någon nivå på myndighetssidan för bearbetning. Det finns också en skylt för cykelöverfart som ska användas.

Man måste också på platsen konstatera att målningen på körbanan inte markerar att det är en cykelöverfart enligt Vägmärkesförordningen. Juridiskt är det en svår nöt att knäcka. När det gäller staketet finns det givetvis bättre lösningar men jag kan konstatera att både bilförare och cyklister måste bli bättre på att anpassa farten.

Elisabeth Westman pekar också på att cyklister och mopedister (klass II) har väjningsplikt när de lämnar cykelbanan.

– Cyklister och mopedförare ska sänka hastigheten, ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. Samtidigt ska bilister på körbanan anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen. När bilister kör ut ur en cirkulationsplats eller vid sväng i korsning ska bilförare hålla låg hastighet och lämna cyklande och mopedister tillfälle att passera. Försiktighet och samspel ska tillämpas och hänsyn ska visas från båda håll.