Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Till minne – Henry Halldin

När kometen lyser upp den ljusa försommarnatten nås vi av beskedet att vår arbetskamrat och vän Henry Halldin lämnat oss i detta liv. Henry var Linköpingspojk och efter civilingenjörsexamen på KTH blev han anställd på ASEA:s centrala utvecklingsavdelning där han snart befordrades till chef för hållfasthetskontoret. Dessa frågor var av säkerhetskritisk betydelse för stora delar av dåvarande ASEA. Företaget hade anförtrott denna viktiga position till Henry fast han ännu inte fyllt 35 år.

År 1975 blev Henry chef för utveckling och konstruktion av mekaniska system vid ASEA:s dåvarande trafikmedelssektor. Han byggde upp en fordonsmekanisk teknisk avdelning på kort tid och lyckades rekrytera mycket kompetenta medarbetare. Det var fråga om att järnvägsfordonen höll ihop i en integrerad enhet tillsammans med det elektriska systemet och med betryggande säkerhetsmarginaler. Det innebar att ASEA fick en komplett kompetens inom hela järnvägsområdet vilket var mycket ovanligt på världsmarknaden på den här tiden. Under denna tid utvecklade ASEA tågkonstruktioner snabbt som marknadsfördes med stor framgång ut på världsmarknaden. Tåg, lok och hela anläggningar såldes till USA, Kanada, Australien, Indien Sydafrika, Turkiet, Iran samt flera länder i Europa.

ASEA exporterade mer järnvägsutrustning än den samlade europeiska tågtillverkarföretagen gjorde tillsammans. De första betydelsefulla tekniska stegen mot vad som sedan blev SJ:s snabbtåg X2000 gjordes under en viktig period på 1970–80-talet.

Överhuvudtaget bidrog Henry till uppbyggandet av ASEA:s och ABB:s framgångsrika verksamhet inom järnvägsområdet innan den såldes ut till utländska intressen.

Henry var inte bara en mycket kompetent ingenjör. Han var också en uppskattad chef som månade om sina medarbetare med sin omtänksamma, vänliga och ödmjuka personlighet. Hans dörr stod alltid öppen för att dryfta både allvarliga och mindre allvarliga ting men han ryggade aldrig för att ta ansvar när det behövdes. På sin fritid var han en mycket duktig orienterare och delade det intresset med flera kunder utomlands.

Tack Henry för alla fina stunder vi har haft tillsammans.

Henrys livskamrat Kerstin gick bort strax efter Henry.

Våra tankar går till deras barn och barnbarn.

Tore Nordin