Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Till minne – Lage Marcusson

Annons

Klangen ifrån Irstas klockor ljuder distinkt genom urgammal byggd och försvinner ut i universums obegripliga multidimensionella evighet.

Ännu en av ASEA/ABB:s duktiga och betydelsefulla järnvägsingenjörer har gått ur tiden.

Lage Marcusson kom till ASEA i mitten av sextiotalet och började först på ASEA:s Centrala Utvecklingsavdelning som idag är ABB Research. Han kom ifrån SAAB i Linköping där han arbetat med avancerad mekaniska konstruktioner. När Trafikmedelssektorn började bygga upp sin mekaniska fordonskompetens anställdes Lage Marcusson på kontoret för mekanisk konstruktion. Där byggde Lage upp en mycket betydelsefull grupp för konstruktion av vagnskorgar. Korgen är det bärande elementet för både lok och vagnar. Tidigt visade Lage på mycket goda ledaregenskaper och var en person som kunde skapa ordning och reda vid svåra tekniska diskussioner mellan kunder, försäljare och konstruktörer och chefer.

Förutom sin allmänna tekniska kompetens så var Lage Marcusson en positiv och mycket omtyckt person.

Lage avancerade vidare i organisationen och hade på slutet av åttiotalet hand om all mekanisk utveckling och forskning och även om nya datorbaserade konstruktionsverktyg.

Han fick flera patent godkända både i Sverige och USA. Vidare var han ABB:s representant vid järnvägs gruppen KTH.

Lage Marcussons stora tekniska gärning var hans ide om att bygga in flera upptagningszoner i fordonskonstruktionen. Det innebar en stor energiupptagningsförmåga i fordonets buffertzon och vid en eventuell kollision så stod fordonet kvar på rälsen och därigenom kunde många liv och skador på människor räddas.

Jag minns ett besök av en minister från Australien som hade varit med om att ett av ASEA tågen frontalkrockat med ett annat tåg. Ministern sa, "det fungerade i verkligheten precis som er presentation när vi beställde tågen" Han var mycket imponerad av det kunnande som Lage Marcusson representerade.

Det är genom ingenjörer likt Lage Marcusson som ASEA och ABB skapade det internationella världsryktet inom modern järnvägsteknik.

Vårt stora deltagande går självklart till Lages fru Barbro och deras tre barn med familjer.

Tore Nordin

Evert Andersson