Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tobias Nordlander (S): Opålitlig kollektivtrafik Virsbo och Ramnäs

Lennart Lindh framför i debattartikel i VLT torsdag 8 november synpunkter på kollektivtrafiken i Västmanlands län och då särskilt vad gäller tågtrafiken på Bergslagspendeln.

Ansvaret för kollektivtrafiken i vårt land regleras i lagstiftning, med ursprunget från 1979. Lagstiftningen har justerats under åren, senast 2012.

Ansvaret för kollektivtrafiken i Västmanland fördelas utifrån lagstiftningen, i ett avtal mellan dåvarande Landstinget, nu Regionen, och länets tio kommuner, också i grunden från 2012.

Ansvaret för kollektivtrafiken i Västmanland fördelas utifrån lagstiftningen, i ett avtal mellan dåvarande Landstinget, nu Regionen, och länets tio kommuner, också i grunden från 2012.

Regionen ansvarar för all allmän regional kollektivtrafik med buss och tåg, planering, beslut och finansiering, förtydligat för all allmän kollektivtrafik som körs över en kommungräns. Trafikupplägget definieras i Trafikförsörjningsprogram.

Respektive kommun ansvarar för all allmän kollektivtrafik som körs inom den egna kommunen, planering, beslut och finansiering.

Vid ett Länsdelssamråd 6 november bekräftade Regionens Kollektivtrafikmyndighet tydligt ovanstående, då man menade att neddragningen av den lokala 50-åriga sträckningen i Surahammars tätort av regionala busslinjen 514 ska ersättas med ett kommunalt ansvar för lokal tillgänglighet. Surahammars kommun anordnar matarbusstrafik i både Virsbo och Ramnäs till tågen men bristerna i tågföringen gör att det inte fungerar.

Det är uppenbart Regionens ansvar att upprätthålla pålitlig kollektivtrafik i Bergslagspendelns sträckning över kommungränserna. Det är beklagligt att man inte lyckas bättre.

Det är uppenbart Regionens ansvar att upprätthålla pålitlig kollektivtrafik i Bergslagspendelns sträckning över kommungränserna. Det är beklagligt att man inte lyckas bättre.

Surahammar har vid många tillfällen påtalat bristerna å befolkningen vägnar. Det är ett allvarligt hot mot tillväxten i hela Surahammars kommun, och då särskilt för Ramnäs och Virsbo som saknar alternativ till tågen, att tillförlitligheten är så låg.

Det är min, Surahammars kommuns och hela befolkningens förhoppning att Regionen snarast kommer till rätta med problemen. I avvaktan på lösning kan kanske skribentens förslag att inrätta utbud med landsvägsbusstrafik vara värt att överväga för Regionens Kollektivtrafiknämnd.

I avvaktan på lösning kan kanske skribentens förslag att inrätta utbud med landsvägsbusstrafik vara värt att överväga för Regionens Kollektivtrafiknämnd.

För Virsbos del stödjer Surahammars kommun förslaget från resenärerna till Fagersta, att öppna dörren på den buss som Kollektivtrafikförvaltningen kör tom genom samhället flera gånger per dag i tågets tider.

Tobias Nordlander (S)

kommunstyrelsens ordförande

Surahammars kommun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel