Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tokrolig Romeo och Romeo - med djupt allvar

Rickard Karlsson och Petter Jiveskog gör en regnbågstolkning av Shakespeares kärlekstragedi. Här får både homofober och Putins antigay-lagar en rejäl humoristisk käftsmäll.

Annons

- Jag har höjdskräck så du får vara på balkongen. Romeo Montague sätter humorribban från start när släkterna Montague och Caputin kämpar på Sergels torg då deras söner Romeo och Romeo råkat kära ned sig i varandra.

Ballen - alltså den världsberömda Verona-balkongen får gestaltas av en blombrydd fällstege. Där vinglar Romeo Cautin, strippar och skojar medan Romeo Montague står bredvid och kämpar med kärleksströsslande och teatrala repliker.

Shakespeares 1500-talsstrofer ruvar ironiskt bakom rätt finurliga och småsnuskiga omskrivningar, såsom ”Ett skönt mål ger bästa skjut” eller ”Byter du din vackra kärlekssäd mot min?” Något som bryts av med ”Ed ska det vara inte säd, vi kan inte sprida säd på publiken, de har betalat för det här”.

I Rickard Karlssons och Petter Jiveskogs Romeo och Romeo finns såväl Expressen-löp och GPS och statusuppdateringar, en Romeos balle-hashtag, men även ett allvar.

Mercutia (Amy Alsegård) och Benvolia (Cecilia Säverman) interagerar fett med en skrattig publik medan Thorbjörn Anderssons Markoolio-lika Amman och pårökta fader Lelle friskar upp.

Men trots föreställningens tokroliga ton är känslan stark och uppdaterad i en värld där hatbrott och ryska antigay-lagar fortfarande är ett faktum. "Vem du älskar ska aldrig vara skillnaden mellan liv och död”. Budskapet är detsamma och lika basalt nu som på Shakespeares tid.

Annons