Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norska snabbtågsplaner väcker hopp om dubbelspår genom Kolbäck, Arboga och Köping

Nu presenterar Trafikverket en delrapport som glatt många i Västmanland och Örebro län. Där finns nämligen målet snabba tågresor mellan Stockholm och Oslo – vilket förutsätter dubbelspår på den i dag enkelspåriga järnvägen Kolbäck–Köping–Arboga–Jädersbruk.

Annons

Tre timmars resväg mellan de två huvudstäderna är något som i högsta grad skulle gynna många orter norr om Mälaren. Målet ses till och med som så viktigt att Örebro kommun och region Örebro län under 2016 var med och startade bolaget "Oslo–Stockholm 2.55", för att bevaka frågan.

I den delrapport som Trafikverket presenterat i dag lyfts precis detta mål. Dessutom pekas Örebro och övriga orter ut som en av de orter som det snabba järnvägsstråket ska passera och det kräver dubbelspår på befintliga sträckor eller ny, dubbelspårig järnväg.

Framtidssträcka. Ett tåg kommer in till Arboga från Jädersbrukshållet. Där, strax innan Arboga, från Örebro räknat, börjar enkelspåret som fortsätter till Kolbäck. Enkelspår innebär att tågen måste mötas vid station vilket leder till väntetider och risk för förseningar. Dubbelspår – då kan tågen mötas obehindrat på varsitt spår i full fart och förutom att restiderna blir kortare ökar kapaciteten.

Större arbetsmarknad, fler möjligheter för studier och utbyten. Det är vad regionrådet Mats Gunnarsson (MP) lyfter fram.

– Att det också sker med hjälp av järnvägen och inte flyget är väldigt bra för miljön, säger han i ett pressmeddelande.

Förutom Örebro pekas Karlskoga, Karlstad, Eskilstuna och Västerås ut som nodstäder mellan de båda huvudstäderna. Bland annat ingår ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn i de långsiktiga planerna.

Jonas Karlsson, vd i bolaget Oslo–Stockholm 2.55, har känt sig trygg under processen, och tycker att Trafikverket gjort ett seriöst arbete.

Nu finns ert mål med i planen. Är det ni som lyckats påverka – eller är det helt enkelt bara en bra idé?

– Det är klart att vi, liksom många län och kommuner längs stråket, lyft det som en viktig fråga. Men sen tror jag att de kunnat konstatera att det här inte är ett önskemål från tomma intet. Trafikverket har kunnat se att det finns problem att lösa, och en stor potential att faktiskt förändra resandet från bil och flyg mot tåg, säger Jonas Karlsson.

Slutrapporten kommer först i höst, och målet är att den ska fungera som underlag för planering på både lång och kort sikt.

– Det här är ju en viktig del, för utan en åtgärdsvalsstudie så går det inte att vara med och konkurrera om investeringarna, säger Jonas Karlsson.

Som alltid när det gäller stora satsningar på järnväg så handlar det om ett långsiktigt perspektiv. Årtalet som nämns för Oslo–Stockholm på tre timmar är år 2040. Samtidigt listas flera åtgärder som kan förkorta restiderna redan under tiden.

Läs mer:

Efter Ostlänken: Örebro blir kvar på perrongen

Örebro hoppas nu på Oslo i tågkampen

Oslo-Stockholm - ett sätt att säkra tronen (krönika)

Här är några exempel på åtgärder som Trafikverkets delrapport föreslås redan till 2030:

► Ökad kapacitet Örebro - för att lättare vända tåg, och med idéer som ett tredje spår över Svartån.

► Förstärkt kapacitet Jädersbruk-Hovsta

► Dubbelspår Arboga-Jädersbruk (tågen mot Frövi behöver inte behöver samsas med tågen mot Hovsta)

► Förbigångsspår alternativt planskildhet järnvägen Hovsta

► Förbättrade passagerarflöden till och från plattformar på Västerås C.

I nästa etapp, 2030–2040, finns följande preliminära förslag:

► Bygga ut till dubbelspår på resten av sträckorna mellan Örebro och Västerås.

► Bygga ut till dubbelspår på resten av sträckorna mellan Kristinehamnoch Kil.

► Bygga ut till dubbelspår i ny sträckning mellan Örebro och Kristinehamn.

► Bygga ut till dubbelspår i ny, eller delvis ny, sträckning mellan Karlstad och Oslo.

Klicka här för länk till hela delrapporten

Fakta

Bolaget Oslo-Stockholm 2:55 AB har som syfte att arbeta för en tågkommunikation mellan Oslo och Stockholm, där restiden ska vara 2 timmar och 55 minuter. Bolaget ägs gemensamt av Örebro och Karlstad kommuner, Region Örebro län och Värmlands läns landsting.

Mer läsning

Annons