Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikverket: Nej! Polis och kommun: Ja!

Polisen, kommunen och Trafikverket är på kollisionskurs när det gäller vilken hastighet som ska gälla på väg 66 förbi norra infarten till Surahammar.

Surahammar. Det är västeråsaren Håkan Berggren som orsakat att de olika myndigheterna inte är överens. Han har skrivit till länsstyrelsen och ställt frågor kring varför det är 100 kilometer i timmen förbi den norra infarten och infarten till golfbanan, där det tidigare var 70.

– Eftersom vi har sommarhus vid Färna så åker vi ofta den här vägen. Jag har själv varit vittne till flera incidenter när jag passerat. När sedan dödsolyckan vid golfbanan inträffade tyckte jag det var värt att ställa en del frågor, berättar Håkan Berggren.

– Jag anser ju att man kan kalla korsningen en förskjuten fyrvägskorsning, vilket gör den ännu farligare än en vanlig fyrvägskorsning. Då borde hastigheten vara 70, inte 100.

Det slutade med att länsstyrelsen gjorde ett ärende av det hela och skickade ut en remiss om en hastighetssänkning till berörda myndigheter.

Bygg- och miljönämnden i Surahammar står på Håkan Berggrens sida och förordar en hastighetssänkning.

– Alla vi som åker på vägen har ju varit med om incidenter i de här korsningarna, säger Tobias Nordlander (S), ordförande i nämnden.

– Att sänka hastigheten är den enkla och snabba lösningen på problemet. Men som vi säger i vår skrivelse till länsstyrelsen så finns det också andra lösningar.

Även polisen är inne på samma spår som kommunen.

– Sikten är förhållandevis god och trafikflödet något lägre än vid södra infarten, men utfarten från golfbanan gör det ändå till en korsning där 100 är en för hög hastighetsbegränsning, skriver polisen i sitt svar till länsstyrelsen.

Trafikverket tycker däremot att 100 är en bra hastighet.

– Antalet fordon som kommer från golfbanan och norra utfarten från Surahammar är inte så stor att den motiverar att hastigheten ska sänkas, säger Rolf Åkerlund, trafikingenjör på Trafikverket i Eskilstuna.

Men en person har redan omkommit och enligt de som åker där ofta förekommer dagliga incidenter. Vad behövs för att Trafikverket ska ändra åsikt?– Det här kan kanske tyckas hårt, men det krävs mer än en dödsolycka för att hastigheten ska sänkas. Dödsolyckor sker i trafiken och vi sänker inte hastigheten på platsen så fort en sådan händer, säger Rolf Åkerlund, som vid flera tillfällen varit ute och tittat på de aktuella korsningarna.

– Det är upp till länsstyrelsen att fatta beslutet. Vill de sänka tycker jag att hastigheten ska vara 70 kilometer i timmen.

Länsstyrelsen kommer troligen att ha ett beslut i frågan kring årsskiftet.