Svar på insändaren ”Tryck 1-2-3-4...” (VLT 25/3).
Det finns gott om kunniga sköterskor och läkare att tala med på Hemdals familjeläkarmottagning!
För att undvika långa telefonköer och för att förbättra personalens arbetsmiljö har vi valt att ha ett återuppringningssystem på våra vårdcentraler.
Om du hade följt instruktionerna hade du inom kort och på en given tid blivit uppringd av en sköterska för rådgivning eller tidsbeställning.
Alternativt hade du kunnat vänta kvar i telefonen så hade du också fått tala med en sköterska.
Vi följer vår framkomlighet i telefon kontinuerligt, och under februari hade Hemdals familjeläkarmottagning klarat av att besvara 97 procent av alla inkommande samtal. Landstinget Västmanlands egna vårdcentraler hade ett snitt på 92 procent.
Peter Tilly
Det går alltså alldeles utmärkt både att boka tid för läkarbesök och få tala med en människa när man behöver på våra vårdcentraler.
Resultatområdeschef
Familjeläkarverksamheten
Landstinget Västmanland