Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trygghetslarm noterades som "misstag" – dotter fick hjälpa mamman efter fall

Surahammars kommun har anmält en incident med ett trygghetslarm till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Annons

Ett äldre par i Surahammar har trygghetslarm. I somras ramlade kvinnan, mannen fick inte upp henne och aktiverade trygghetslarmet.

Men något gick snett. Exakt vad som hänt är inte helt klart, men det tycks som om larmföretaget, ett företag i Örebro, kodat larmet som "misstag". Det innebar att ingen personal från Surahammar ryckte ut – personalen i Surahammar fick aldrig veta att kvinnan ramlat.

I stället ringde mannen, efter att ha väntat 45 minuter, till parets dotter som är bosatt flera mil bort. Hon åkte till sina föräldrar och ännu en timme efter larmet hade ingen kommit. Dottern hjälpte mamman upp så hon kunde gå och lägga sig.

Dottern larmade på trygghetslarmet en och en halv timme efter larmet och frågade varför ingen hjälpt mamman upp. Dottern ifrågasatte varför operatören uppfattat det hela som ett "misstag" och framhöll att den som ringer upp kan vara både otydlig och stressad av att hustrun ligger och har ramlat och kanske inte alltid uttrycker sig hundraprocentigt tydligt.

Surahammars kommun har anmält det inträffade till Inspektionen för vård och omsorg. Kommunen inskärper hos larmföretaget att det är viktigt att den som tar emot larm inte kodar larm som "misstag" när det i själva verket är skarpt läge.