Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tung trafik i stan – vad händer vid en tankbilsolycka?

Västerås kommun har bestämt sig för att flytta ro-ro-terminalen från östra till västra hamnen. Det är förståeligt med tanke på planerade byggplaner för bostäder med mera på den östra delen av Kungsängsgatan, från stationen och söderut.

Men man gör flytten genom att behålla nuvarande till- och frånfartsvägar och förlänger dessa. Och för att underlätta för dessa jätteekipage som ska transportera godset (någon gång per år) måste framkomligheten förbättras, det vill säga vägar breddas, rondeller byggas om, en bro förstärkas och senare helt ersättas med en ny, en refug tas bort och belysningsstolpar flyttas.

Med så stora och kostsamma förändringar framstår det för mig mer som en permanent lösning än en tillfällig. Det kommer alltså att öka framkomligheten för samtliga fordon inklusive godstransporter (upp till 25 meter) till och från hamnen.

Även medelhastigheten kommer att öka och därmed olycksriskerna. Redan idag tutas det ett flertal gånger per dag när bilar på väg från Sjöhagsvägen in i tullhusmotet ligger i fel fil. Och det är inte så konstigt enär det inte finns tillstymmelse till markering (målning) i vägbanan.

Senast i fredags var det en traktor som läckte ut olja så att Kungsängsgatan österut från tullhusmotet fick stängas av för sanering ett par timmar mitt i morgonrusningen. Vad kan hända om en av NB Oljors tankbilar, som trafikerar vägen dagligen, råkar ut för en olycka?

Det är dags för kommunens trafikplanerare att tänka om och tänka rätt. Go west!

Conny Johansson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare