Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV: Både succé och problem när sopsaltaren premiärkörde på gång- och cykelvägar

På fredagen kördes första testrundan med den nyinköpta sopsaltningsmaskinen på de tre utvalda cykelslingorna.

Som VLT berättat tidigare ska Västerås stad köra ett treårigt test med sopsaltning. Det vill säga sopa och salta i stället för att ploga och sanda.

På fredagen tog man ut sopsaltaren på en första runda för att testa framkomligheten med det tolv meter långa fordonet. Man har förberett genom att asfaltera så det blir jämnt, flytta stolpar, bygga en ny cykelbana vid Odensvigatan på Malmaberg med mera.

– Det gick jättebra, säger Sandra Johansson på tekniska kontoret. När maskinen spred saltlake såg man hur snön bara smälte.

Hon påpekar att man har tagit markprover och kommer att fortsätta göra det under testperioden för att se om det blir förhöjda saltvärden i marken.

Men allt gick dock inte smärtfritt första turen med maskinen:

– Den kom inte runt överallt. Flera gång- och cykeltunnlar på Väster var för låga för maskinen. Nu måste vi klura en stund på hur vi ska lösa det.

Västmanlands fastighetsskötsel AB som ska utföra sopsaltningen har två maskiner som man hade tänkt köra samtidigt för att kunna ta hela bredden samtidigt. Förmodligen får den lägre maskinen ta de besvärliga tunnlarna medan den större tar en omväg på de platserna.

I helgen ska man testa att sopa och salta längs Cityringens norra del, mellan Djäkneberget och Pilgatan. På måndag ska man fatta beslut om när sopsaltaren ska ta över de tre slingorna helt och hållet.

På onsdag kl 10 kan alla nyfikna få en närmare titt på maskinen och chans att ställa frågor om sopsaltningen. Då visas den upp på Vasagatan vid Mälardalens högskola.

Sopsaltning är visserligen dyrare än den traditionella vinterväghållningen men fördelarna är flera. Förutom att det blir barmark för cyklisterna minskar riskerna för punktering på grund av krossgruset.

Halkolyckorna blir troligen färre och man slipper plogskador på mark och annat. En nackdel är att saltet får cyklarna att rosta.

Se även:

Kritik mot kostnad för sopsaltning

Cykelbanor sopas och saltas på försök

Ny cykelbana som är redo för sopsaltning

Nu har VLT:s app blivit ännu bättre! Snabbare, smidigare –och du kan skräddarsy ditt nyhetsflöde på ett helt nytt sätt. Glöm inte att ladda ned/uppdatera VLT:s nya app här.