Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Vår klass är en klass med en mycket god kamratanda. Nästan alla av oss har varit tillsammans sedan ettan., så därför är vi förtvivlade över myndigheternas känslolöshet", förklarar 6d i sitt brev.

Annons

5 juni 1975.

Skolavslutningarna, snart aktuella, är inte enbart glädje inför sommarlovet.

I åtskilliga fall betyder de också sorg över att väl sammansvetsade klasser skingras. En sådan klass är 6d i Herrgärdsskolan.

De 28 eleverna, som i stor utsträckning varit klasskamrater sedan första klass, delas upp på fyra olika klasser i Gideonsbergsskolans högstadium. Det fattas två för att delningstalet 30 skall kunna uppnås . . .

- Undantag finnsför alla regler, och i det här fallet tycker vi, att skolmyndigheterna skulle kunna göra ett undantag, skriver klassen i ett gemensamt underecknat brev till VLT.

- Är inte detta ett exempel på ett samhälle som inte ser till individen och vad den tycker, utan bara bestämmer vad som passar dom bäst?

- Vi tror att risken för att falla offer för rökning, sniffning och andra otäcka saker som förekommer i många skolor skulla minska, om de som trivs ihop fick vara tillsammans.

I brevet anser klassen att informationen varit bristfällig.

- I vår frånvaro, och utan att meddela oss innan, hade man bestämt att vår klass skulle delas i fyra delar. Punkt slut!

Lika enig som i sitt brev är klassen vid ett personligt sammanträffande med VLT.

I korus förklarar eleverna att de inte vill skiljas från varandra och att de är missnöjda med informationen. Antydningar om en eventuell skolstrejk i höst hörs.

- Barnen har varit ledsna och deppiga länge vid tanken på delningen. I lågstadiet hade de en lärarinna som lade grunden till den fina sammanhållningen genom att skapa både disciplin och trivsel.

- Men samtidigt har barnen varit verkligt duktiga - tillsammans har de tänkt igenom problemen vid delning, och tillsammans har de författat en skrivelse till skolmyndigheterna, som jag inte tror de fått något svar på ännu, säger en förälder, ingenjör Åke Nyberg.

Beklagligt men ...

Klassföreståndaren, Karl-Gustaf Norlén, intygar att klassen är mycket trevlig och har en god sammanhållning.

Han instämmer i att delningen är beklaglig men framhåller att den är ofrånkomlig och redan beslutad.

- En sjätteklass från Herrgärdsskolan står i tur att delas nu, i likhet med vad som tidigare skett med klasser från Blåsboskolan och Skallbergsskolan inom samma rektorsområde. Dela en klass Rönnby är på grund av skolskjutstekniska skäl inte möjligt.

- Det är alltid beklagligt när vi måste dela på klasser, säger också rektor Bror Olsson, Gideonsbergsområdet. Vi måste emellertid fylla upp klasserna, är nödsakade följa statsidragsreglerna.

Delningarna sker i samråd med respektive klassföreståndare, och i det här fallet befanns just denna klass vara lämpligast att dela på.

Eleverna har fått välja vilka kamrater de vill fortsätta tillsammans med i högstadiet. Vi har gått tillväga som vi brukar göra.

- Informationen till eleverna förmedlas via klassföreståndarna. Någon speciell information till föräldrarna sker inte, upplyser rektor Olsson.

- Givetvis eftersträvar vi att hålla samman klasserna, men sådana situationer att delning blir nödvändig uppstår dessvärre. Vi har samtidigt kravet på att klasserna skall fyllas att ta hänsyn till, och delningstalet har fastställts till 30 elever.

Något undantag från dessa grundläggande principer kan och får vi inte göra - då går vi miste om statsbidraget, understryker skoldirektör Lennart Orehag.