Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Undviker fartguppen – annars skadas bilen

Artikel 211 av 211
Trafikpanelen
Visa alla artiklar

Emmie Barklunds handikappbil klarar inte av att passera farthinder utan att underredet skrapar i.

Den stora bilen har försetts med en ramp som fälls ut på sidan. Frigången är därför liten.

– Fartguppen skadar min bil, oavsett hur sakta vi kör. Vid varje gupp saktar vi in till 5 km/h, men det krasar ändå när vi passerar guppet. Kruxet är också att inte köra så sakta så att vi fastnar halvvägs som vi har gjort några gånger.

Det hjälper inte heller att köra så att bara bilens ena hjulsida går över guppet.

– Vi har bytt avgassystem en gång, berättar hennes mamma Anki Barklund.

Emmie har skrivit till Västerås stad och erbjudit en åktur men utan att få svar.

– Jag upplever det som att de inte tar problemet på allvar, men för mig är det på fullaste allvar.

VLT följer med på en tur i staden. Anki, som sitter vid ratten, krypkör över varje hinder. Trots det skrapar det mot underredet.

– När det är flera farthinder på vägen så kör vi en omväg. Man tappar lätt fokus på trafiken när man måste se var det är bäst att köra över hindren.

Strax kommer vi till Emausmotet och svänger in mot centrum. Där är gång- och cykelpassagen upphöjd så att det blir till ett brett och långt farthinder för bilisterna, med ”lagom” lutning på både upp- och nedfarten:

– Det här är Emmies önskefarthinder, det är det enda där bilen inte tar stryk.

Fast det är bara ena sidan som är bra, den andra är spårig. Även gatubrunnar som är nedsänkta och vägarbeten med kanter kan ställa till problem för Emmies bil.

Gatuchef Kent Nyman påpekar att farthindren är till för att skydda gående och cyklister som ska korsa en gata. Västerås stad vill få fler att gå, cykla och åka kollektivt.

– Farthinder är ett effektivt sätt att få ned farten på biltrafiken.

Där bussar ska fram använder man oftast betongblock. Då kan bussarna grensla farthindret.

En ny modell, Actibump, finns på Björnövägen, i höjd med Kokpunkten. De som håller fartgränsen på 30 km/tim märker inte av det, fortkörarna straffas med att en lucka öppnas och bildar en några centimeter djup grop.

Nackdelen är att farthindret är ”väldigt dyrt”, enligt Kent Nyman.

– Jag hoppas att fordonsutvecklingen gör att det går att bygga om hennes bil så att den kan ta sig fram, det är viktigt med tillgängligheten också.

VLT:s trafikexpert Sven-Gunnar Wallin berättar att han får jag många synpunkter på stadens farthinder:

– Det måste vara något fel när man måste ha gupp överallt för att dämpa farten i en tätort. Det enda farthinder som är ok är det nya på Björnövägen. Håller man tillåten fart så finns inget gupp.

Saara Tarvainen, som också ingår i VLT:s trafikpanel:

– Det känns mycket tråkigt att andra människors förarbeteende och fortkörning ska påverka Emmies framfart och tillvaro på detta sätt. Jag hoppas att fler Actibump börjar ersätta dagens ”fartbulor” eller att Emmies fordon i framtiden kan byggas på ett annat sätt med något högre frigång.

Läs även:

Tre farthinder tas bort på Vasagatan

Farthinder behövs på avfarterna

Lugna gatan inte alls så lugn