Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uranhexafluoridtransporterna till Asea-Atom har startat

Artikel 12 av 300
Nostalgi - 70-talet
Visa alla artiklar

Det kom en röd container på E 18 till Västerås. Inte särskilt uppmärksammad av andra trafikanter - långtradare är man ju van vid på vägarna. Men det var verkligen inte någon vanlig transport.

Annons
Så här såg det ut i vlt den 26 augusti 1975.

Inne i den röda stålburen låg två cylindrar med uranhexafluorid. Hela "buren" lyftes på måndagsmorgonen ur en båt i Göteborgs hamn, som nyss anlänt från USA.

Materialtet får inte lagras i hamnarna.

Transporten måste fortsätta direkt till Asea-Atoms bränsleelementfabrik vid den provdrift av nya konverteringsanläggningen som snart skall börja.

Transporten var alltså omgärdad av de mest rigorösa säkerhetsbestämmelser. Fram och bak på containern satt skyltar om "radioactive" både i klartext och i symboler.

Men det vore verkligen en överdrift att påstå att de båda långtradarchaufförerna, Bo Fransson och Bengt Larsson, var på något sätt uppskärrade över det här extraordinära jobbet.

Fast det är klart att man märkte att det inte precis var det gamla vanliga. Bilen var utrustad med telefon och de hade regelbunden kontakt med en central och med Asea-Atoms säkerhetschef Valter Andersson under färden som startade klockan 9 i Göteborg och var avslutad på Finnslätten ungefär klockan halv sju på kvällen.

I restriktionerna ingick också att båda förarna inte fick lämna fordonet samtidigt under de raster som var nödvändiga. Bo och Bengt måste alltså fika och äta en i taget.

I bilen hade de också utrustning för omedelbar avspärrning av det område fordonet stod på, ifall en olycka skulle inträffa, skyddsmasker och utrustning för tätning om någon av cylindrarna skulle ha fått en spricka så att gas kunde läcka ut.

Hajade till

Inte heller Paul Ek från Statens kärnkraftsinspektion (SKI) och Gorge Loddby från Asea Atom, som följde transporten från Göteborg i egen bil, lade märke till någon särskild uppståndelse utmed vägen.

Visst märkte man väl att en och annan bilist hajade till när de skulle köra om och de på skyltarna såg att det var farligt gods. Men några miljöaktivister syntes inte till.

Nu var inte heller den här första transporten av uranhexafluorid så särskilt märkvärdig.

Första leveransen gällde nämligen sk utarmat material och relativt billigt vad kostnaden beträffar.

15 miljoner

Men transporterna i fortsättningen, som beräknas ske ungefär varannan vecka, med början på mitten av oktober, blir värdemässigt sett av helt annan storleksordning. Då beräknas varje container, som anländer till Finnslätten, innehålla värden för omkring femton miljoner kronor.

De sex cylindrar som varje transport medför i fortsättningen kommer att var för sig vara inneslutna i speciella skyddsemballage och fastskruvade i golvet på containern.

Eftersom det den här gången "bara" gällde utarmat material låg de två cylindrarna utan ytteremballage.

Utanför fabriken på Finnslätten lyftes de ur containern med en truck och kördes in i anläggningen som vilka tunnor som helst.

Blir värdefullt

I USA finns det stora lager av sådant här utarmat material, sa Pelle Isberg till VLT. Det har inte särskilt stort värde nu, men där bridreaktorn blir klar, får också det här materialet mycket stort värde.

Den första leveransen av anrikat uranhexafluorid, som alltså kommer till Finnslätten någon gång i oktober, skall användas till den första omgången ersättningselement till "Oskar II" dvs Oskarshamnsverkets aggregat.

Annons