Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Västerås är ingen bra taxistad”

Flytten från Stockholm gjorde hål i plånboken.

Åke Lindquist, 69, vet det mesta om taxichaufförernas vedermödor. Han har till och med skrivit en bok om dem, ”I taxichaufförens backspegel”. Numera är han pensionär, men han har hunnit köra några år i Västerås.

– Det var skillnad mot Stockholm där jag körde förut, säger han. Här åker folk inte taxi, kanske är det för korta avstånd. Inkomsterna sjönk, men han körde för ett bolag med kollektivavtal så åtminstone den blygsamma grundlönen ramlade ändå ut varje månad.

I sin bok konstaterar han ”när jag körde vanliga kunder insåg jag att Västerås inte var en bra taxistad”. Västeråsare åker för mycket cykel och buss. Sedan får Västerås- bilisterna i förbifarten en liten snyting också – det är illa ställt med filkörningen: ”Hur gör de när de kommer till Stockholm?” Boken baseras på Åkes dagbok, där han under 20 år skrivit ned vad som hänt, både privat och i yrkeslivet.

Han känner igen sig i VLT:s reportage om taxinäringen: köerna av allt fler taxibilar, snacket om fusk i branschen och prisdumpning.

Åke Lindquist säger att för att nå en någorlunda hygglig inkomst bör man köra in 3 000 kronor per dag. Chauffören får behålla omkring 35 procent. Men i Västerås låg snittet omkring 2 000 kronor. Det blir inte mycket till lön.

Chaufförerna bråkar med varann

Därför förstår han varför situationer i taxikön vid Centralstationen kan leda till gurgel om någon kund väljer en bil längre bak i kön. I sin bok skildrar han ett liknande tillbud på Arlanda, där en vakt fick gripa in för att avstyra bråk.

– När jag körde sjukresor under en period tyckte jag att det var ganska bra, då visste man att man hade en fast inkomst. Men nu har de mycket sämre.

– Det var Ulf Adelsohn som drev igenom avregleringen av taxibranschen i början av 90-talet. Han hade tröttnat på ”taxi var god dröj”. Men efter det har taxichaufförernas löner nästan inte rört sig alls.

Polisen gör kontroller på platser där det finns många taxibilar, till exempel på Arlanda.

– Men tidigare försvann ett stort antal av bilarna när de såg polisen närma sig. Numera verkar polisen ha lärt sig. De börjar med att blockera utfarten.

Böter för fusk

Själv har han också fuskat en gång – fast högst oavsiktligt. Och fått betala ganska dyrt för det.

– Jag glömde markera vilotid i körjournalen och kom över de 13 timmar man får köra i sträck. Det kostade mig 2 000 kronor i böter.

Åke hamnade i Västerås för att hans nya sambo finns här. Flytten var ett stort steg för någon som har tre år kvar till pensionen.

– Men här blir jag kvar. Det är en lagom stor stad, fast lite död på sommaren.

Numera bryr han sig heller inte så mycket om att det är en dålig taxistad. Han fortsätter själv den traditionen – har bara åkt en gång.