Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerås flygplats är avgörande för länets framtid

Avregleringen av flygtrafikledning skedde 2010. Det innebar att en hel yrkeskår kunde välja sin egen arbetsgivare och att kostnaderna för trafikledning sänktes med 30 procent.

Annons
Kontrolltornet. En del av Arlandas flygtrafik kan flyttas till Västerås, anser Staffan Anger (M).                    Arkivfoto

S, V och MP fick nyligen stöd av SD i riksdagen för att återförstatliga flygtrafikledningstjänster. Ett förslag som ger förödande konsekvenser för Västerås flygplats överlevnad och för invånarna i Västmanland.

Ett förstatligande av flygtrafikledning skulle innebära en förlust på minst 3,1 miljoner kr per år för Västerås flygplats. Flygplatsen har redan i dag förluster på 25 mkr.

Västerås flygplats är den näst största flygplatsen i Sverige för privatflyg och den femte största för fraktflyg (10 avgångar/vecka). Politiska beslut som drabbar Västerås flygplats, drabbar näringen i länet, då många arbetsgivare i länet är beroende av flyget på grund av import och export.

Det i sin tur drabbar den enskilde, då arbetstillfällena blir färre och därmed även skatteintäkterna till vår gemensamt finansierade välfärd.

Västerås är en av Sveriges större städer, med närhet till Stockholm och den högsta passagerarvolymen bland alla regionala flygplatser i Sverige. Idag pågår det diskussioner kring minskandet av flygtrafik på Arlanda på grund av miljöskäl.

Det ger Västerås stora möjligheter att få ta över en del av Arlandas flygtrafik. Det skulle ge flygplatsen goda förutsättning för en fortsatt långsiktig flygplatsdrift och vara en stor tillgång för länet.

Fyra flygskolor drivs i dag på flygplatsen. Det utbildas trafikpiloter, helikopterpiloter, flyginstruktörer och även privatpiloter i Västerås. Vår flygplats är den näst största skolflygplatsen efter Säve.

Det är oerhört viktiga yrken som är nödvändiga vid krisberedskap, dvs. sök- och räddningshelikoptrar, ambulans-, polis- och kustbevakningsflyg samt försvaret. Yrken där minuter kan spela stor roll och flygtransporter blir nödvändiga.

I år har redan 54 flygningar gjorts inom ambulans- och organtransporter. Utbildningen som bedrivs på flygplatsen är något vi ska vara stolta över, något att värna om.

Våra motståndare på andra sidan vill försvåra för flygplatser att överleva, och vill ha en omröstning efter valet om Västerås flygplats ska läggas ner eller ej.

Nedläggning av flygplatsen drabbar över 200 anställda som skulle bli uppsagda. Det leder till dubbla kostnader, en kostnad för flygplatsen och en kostnad för länet med fler utan sysselsättning.

Vi moderater anser att en flygplats i Västerås är en stor tillgång för regionen, för jobben, välfärden och för länsinvånarnas trygg- och frihet. Vi tror på en framtid där Västerås flygplats står i framkant gällande flygutbildningar och flyglinjer.

Staffan Anger (M) Riksdagsledamot Västmanlands län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons