Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Västerås skolor är på fel väg

Annons

För någon vecka sedan gick de styrande i Västerås ut med beskedet att skolarna i kommunen var på rätt väg. Det är deras bild och verklighet. Här kommer en annan bild inifrån, den verkliga verkligheten:

Jag har snart 20 års erfarenhet av den kommunala skolan och jag skulle vilja påstå att den verkligen inte har blivit bättre eller ens är på väg att bli bättre. Skolpengen i kommunen är den näst lägsta i hela landet och då skolorna är beroende av skolpengen, det är den enda direkta inkomsten, så förstår alla att Västerås skolor halkar efter ekonomiskt. Elevantalet skulle minska enligt vallöftena. Det har blivit tvärtom, klasserna blir större.

Sjuktalen ökar men det finns inga vikarier att få tag på. En vikariepool finns men om det mot förmodan skulle finns vikarier så vill skolorna inte gärna betala – för det är dyrt med vikarier. Detta innebär att det är övrig personal som får bära dubbel börda. På lågstadiet är det vanligt att fritidspersonalen får rycka in som vikarier medan det för de äldre barnen finns inga andra än lärarkollegorna.

För några år sedan lade Västerås kommun ner det extra bidraget för undervisning i svenska som andraspråk (SVA). Skolorna och klasslärarna får sköta det själva. Med den inflyttning som varit de senare åren kan det vara fem-sex elever i klassen som inte kan ett ord svenska . Det finns heller inga introduktionsklasser utan eleverna hamnar rakt in i en klass med allt vad det innebär med undervisning i svenska (och engelska). Detta ska klassläraren sköta själv. Modersmålslärare, och/eller andra vuxna, som kan ge språkstöd finns inte att få tag på i alla språk. Lyckas skolorna få tag på en vuxen med rätt språkkunskaper så blir det oftast för en timme i veckan.

Små undervisningsgrupper har tagits bort då det för några år sedan var modernt med inkludering och inte exkludering – inga elever fick pekas ut, alla skulle vara med i de stora klasserna. För att kunna ta in kunskap och för att lära sig för livet behöver somliga elever små undervisningsgrupper, det är inget konstigt med det. Men Västerås kommun tycker annorlunda (besparingar igen).

Elever med svårigheter i skolan ska man skriva åtgärdsprogram för (inget fel i att dokumentera) och det kan ta upp till tre år innan man får rätt hjälp, för det ska vändas och blötas i det längsta. Ett sätt för kommunen/skolorna att dra ut på det, för extra resurser kostar pengar. Det är betydligt vanligare idag än det var för, säg 10-15 år sedan, att barn är utåtagerande redan i 7-8 års ålder. Men att få stöd för dessa barn är otroligt svårt.

Lönelyftet slår man sig på bröstet för och hävdar att lärarna har fått bättre lön. Ja, det stämmer till viss del, men det gäller inte alla lärare, det var några utvalda som fick ta del av pengarna medan den stora massan blev utan vilket har skapat missämja. Lönelyftet skulle givetvis ha kommit alla lärare till gagn och sedan kunde man ha höjt någras löner lite mer.

Så nej, Västerås skolor är inte på väg åt rätt håll, tvärtom.

En luttrad lärare

Artikel: Arboga bästa skolkommun i Västmanland

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare