Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Västerås vill dra nytt spår

Ny järnväg till Eskilstuna bör dras från Dingtuna till Kvicksund, bredvid riksväg 56, tycker kommunstyrelsen i Västerås.

Kolbäck, Strömsholm och Borgåsund blir utan järnväg, men för regionen som helhet är det viktigare att tågförbindelserna Västerås–Eskilstuna snabbas på.

I går hade Trafikverkets förstudie om utbyggd järnväg Västerås–Eskilstuna kommit till kommunstyrelsen för yttrande.

I alla alternativ dras ett nytt dubbelspår på Sörmlandssidan från Kvicksund till Folkesta motorstadion. Det är okej, tycker kommunstyrelsen.

Däremot sade den nej till alternativen 2 och 3 som innebär satsningar på järnväg i Strömsholm, Borgåsund och Kolbäck, samt en ny spårdragning över Nyckelön. Där vinner man ingen restid och det utbyggnaden är för dyr.

Kommunstyrelsen vill ha alternativ 4. Då dras ny järnväg parallellt med vägen från Dingtuna till Kvicksund (riksväg 56). Önskemålet är att vägen rustas upp samtidigt som järnvägen får dubbelspår.

Läs hela reportaget i fredagens VLT