Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygande flyttlass i iskallt väder

Något försenade och i formation gjorde de fyra propellerplanen sin inflygning över Hässlö. Men det femte planet blev kvar på Bromma.

Annons

Planet, ett tvåmotorigt Diamond DA42, ville inte starta trots upprepade försök. Det hade stått stilla i en månad och kylan i går var för svår. Airways Flygutbildnings flytt till Västerås på måndagen fick ske utan det femte planet, som får flygas hit en annan dag.

– På Bromma flygplats har vi inte haft tillgång till varmhangar, då kan det gå så här, sade Martin Ingfeldt när han klev ur det plan han flög.

– Men här på Hässlö får vi varmhangar, tillade han nöjt.

Martin Ingfeldt är chefsinstruktör på Airways Flygutbildning som valt Hässlö som sin nya fasta punkt.

VLT har tidigare berättat att flygutbildningen måste lämna Bromma flygplats. Man kunde inte vara kvar när det behövdes fler uppställningsplatser till de större flygplanen.

Valet föll på Västerås av flera skäl.

– Här finns det som behövs och vi har blivit väldigt väl mottagna, sammanfattar Martin Ingfeldt.Hässlö har flygutbildningar redan, vilket är bra, tycker han. Bland annat därför att flygledningen är van.Västerås ligger också hyfsat nära Stockholm och har bra kommunikationer.

Dessutom har den tidigare nämnda uppvärmda hangaren spelat in.

Airways Flygutbildning har fyra heltidsanställda och 6–7 timanställda. Man utbildar 50-talet elever per år.

Annons