Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förare utan körkort oroar

Två utländska lastbilschaufförer hade falskt körkort – nu har transportbolaget DSV blivit polisanmält. – Vi blir utkonkurrerade av illegala förare, säger chauffören Tommy Emterby.

Annons
OROAD. Tommy Emterby, lastbilschaufför och Kristdemokraternas ordförande i Hallstahammar, oroas av att utländska lastbilschaufförer får köra i Sverige utan tillstånd.

I september stoppade Västmanlandspolisen en makedonsk lastbilschaufför som körde gods till Ica i Västerås. Mannen hade i fem månader kört på svenska vägar med falskt körkort och dömdes till villkorlig dom.

Förra veckan stoppades ytterligare en makedonsk förare utan giltigt körkort – denna gång i Sundsvall.

I båda fallen kom chaufförerna från åkerier som hyrts in av transportföretaget DSV. Nu har Västmanlandspolisen polisanmält bolaget för brott mot yrkestrafiklagen, rapporterar tidningen Proffs.

– Vi vill utreda vilket ansvar de har som beställare och hur de kontrollerar att åkerierna som de har avtal med följer lagen, säger Jörgen Bergfasth, chef för trafikpolisen i Västmanland.

Kan finnas fler

I Västerås har DSV stora kunder som Ica, ABB och Bombardier. Polisen utesluter inte att det kan finnas fler utländska chaufförer som kör med falska körkort i Västmanland.

– Ica har en stor terminal i Västerås med mycket lastbilstrafik. Vi kontrollerar dagligen utländska lastbilar men troligtvis finns det fler fall med chaufförer som inte har upptäckts. Det finns nog ett stort mörkertal, säger Jörgen Bergfasth.

Lennart Forsberg, logistikchef på Ica, ser allvarligt på det inträffade.

– Vi är väldigt tydliga i våra avtal mot våra transportörer och det som har hänt är helt oacceptabelt. Vi har tagit kontakt med DSV för att få en uppföljning, säger han.

Magnus Malmqvist, vd på DSV Road AB, avvaktar polisens utredning, men säger:

– DSV har flera tusentals enheter ute på vägarna varje dag och vi tar självklart alla felaktigheter på största allvar. Även våra rutiner ses över gällande våra underleverantörer, men alla personer har även ett personligt individansvar.

"Hur många kör säkert?"

Enligt en studie från Lunds universitet är cirka 2 000 utländska lastbilar kvar i Sverige i flera månader, trots att de bara får stanna en vecka, och får körningar genom att ha lägre priser än bolag med svenska kollektivavtal.

En undersökning från Transportarbetareförbundet visar att två av tre utländska förare tjänade under 10 000 kronor i månaden.

– Flera tusen svenska chaufförer har under de senaste åren blivit ersatta av utländska åkare som är här utan tillstånd. Hur många av dem kör säkert? Ska det krävas en olycka innan myndigheterna förstår allvaret? säger Tommy Emterby, lastbilschaufför och KD-politiker från Hallstahammar.

POLISANMÄLT. Transportbolaget DSV med stora kunder i Västerås har polisanmälts.

Mer läsning

Annons